TV: Firma lokker penge fra ledige

Firmaet ID-Kompagniet har i en række tilfælde overtrådt både jobnet.dk´s regler og markedsføringsloven ved at sende ulovlige tilbud om dyre kurser til en række ledige via jobnet.dk.

Jeannette Friis mistede for godt 14 dage siden sit arbejde , og tilmeldte sig derfor som krævet jobnet.dk og udfyldte sit CV med blandt andet oplysninger om hendes email.

Jeanette Friis håbede naturligvis på et tilbud om job og var derfor noget overrasket, da en mail fra firmaet ID-Kompagniet dagen efter poppede op i hendes personlige mail.

Mailen var ikke et jobtilbud,  men et tilbud om at deltage på såkaldt jobsøgningshold hos virksomheden ID-kompagniet. Problemet var bare, at kurset kostede 1.250 kr. i opstartsgebyr og en halv månedsløn, hvis Jeanette Friis fik job inden for fire måneder. Altså en pris på over 10.000 kr. for et jobsøgningskursus, der normalt er gratis hos Jobcenteret og hos andre godkendte aktører.

Tilbuddet er også ulovligt, da reglerne hos Jobnet.dk siger, at virksomheder kun må sende tilbud om lønnet beskæftigelse, og tilbuddet er også er en overtrædelse af markedsføringsloven om spam og kan betyde en bøde på minimum 10.000 kr.

Hos FOA Århus er formand Kirsten Normann Andersen forarget, fordi et firma bryder flere flere regler og udnytter lediges desperation efter at få et arbejde.

Sagen bliver nu meldt til forbrugerombudsmanden, og alle relevante papirer bliver sendt videre til arbejdsmarkedsstyrelsen, der står bag jobnet.dk. Indehaver Lars Hede har indtil videre ikke ønsket at stille op til et tv-interview. Se indslaget med telefoninterview af Lars Hede.