TV: Kommunalt rederi godt i gang

Færgen til Samsø har siden indsættelsen sejlet stabilt, og selvom der har været knaster på vejen og at der stadig er små problemer, så er både medarbejdere, borgere og direktøren for rederiet indtil videre tilfreds med resultatet efter fem måneder.

Kl. er 11.45 og færgen Prinsesse Isabella sejler ind i Hov Havn. Kun få sekunder efter at færgen har lagt til kaj, begynder bilerne at køre fra færgen og i løbet af 10 min er de nye passagerer og køretøjer ombord, og færgen sejler planmæssigt kl. 12.00 mod Samsø igen. Effektivt, efter planen og med en efterhånden indarbejdet rutine, som medarbejderne føler, at de har opnået efter kun fem måneders sejlads, og de er glade for deres nye arbejdsplads.

- Vi har fået et godt skib, et godt arbejdsmiljø og vi har stort set kun tilfredse kunder. Vi andre er også glade, for det kører som det skal, og vi føler, at vi har fået et godt stykke værktøj at arbejde med, fortæller FOA-medlem og skibsassistent Leif Tage Petersen.

Den gamle færge Kanhave havde i lang tid store problemer med forsinkelser på grund af teknik, der ofte fejlede eller gik i stykker. Den nye færge har ikke haft driftsproblemer, men den er også betydelig mere moderne med eksempelvis et stort motorrum med god plads til reparationer, når det er nødvendigt. Kun en menneskelig fejl var i marts skyld i, at færgen sejlede ind i en broklap, og direktøren for Samsø Rederi er også godt tilfreds med de første fem måneder.

- Hvis man ser på det, så vi jo faktisk ikke haft en eneste aflysning på grund af teknik, siden vi startede med at sejle den 1. marts. Og det er i sig selv imponerende, når man tænker på, at det er en ny færge med en masse ny teknologi i. Så det viser jo, at systemet fungerer, at det der de rigtige medarbejdere, vi har fået ansat, og at vi har fået nogle gode leverandører, som fikser tingene, som de dukker op, fortæller direktør Carsten Kruse til FOA Århus.

Lige nu er der fokus på overforbrug af brændstof, men både kommunen og rederiet forventer, at budgettet holder. Tidligere betalte Samsø Kommune 20 millioner kr. pr. år for besejling af ruten mellem Sælvig og Hov, men med det nye kommunale rederi er udgiften faldet til kun 6,9 millioner kr. pr. år.

Rederiet har også forslået kommunen nye ideer som en vindemølle opladet batteripakke, der kan bruges på det elektriske system ved havnemanøvre, og længere rejsetid kan også forbedre økonomien. Men indtil videre fortsætter færgen efter planen.