TV: Stor demonstration til KL-topmøde

Omkring 600 demonstranter fra hele landet samledes torsdag for at byde deltagerne til Kommunernes Landsforening velkommen til topmøde i Aalborg, og budskabet var klart. Stop nedskæringerne i velfærden.

De mange borgmestre og politikere fra både kommuner og folketinget fik en varm velkomst, da Kommunernes Landsforenings topmøde begyndte i Aalborg torsdag d. 10 marts tidlig morgen.

Omkring 600 demonstranter fra hele landet var nemlig mødt op med krav om at stoppe nedskæringerne på velfærden, og de ønskede først og fremmest, at omprioriteringsbidraget blev taget af forhandlingsbordet.

- Med finansloven har man vedtaget omprioriteringsbidraget, som er permanent for kommunerne, og det betyder, at man har beskåret kommunernes ramme med 2,4 milliarder kr. om året, og det er rigtig mange penge og en nedskæring, der for alvor kan mærkes i kommunerne, sagde FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen blandet andet.

Frederikshavns Kommune har forslået, at Kommunernes Landsforening trækker omprioriteringsbidraget væk fra forhandlingsbordet, og det håber mange borgmestre og andre politikere bliver en realitet. Om det kommer til at ske, vil de kommende forhandlinger vise.

Demonstrationen i Aalborg sluttede omkring kl. 9.15, og da havde de mange kommunale topfolk fået det klare budskab serveret.