TV: AUH mangler snart serviceassistenter
Serviceassistenter på Aarhus Universitetshospital har en høj gennemsnitsalder, og mange bliver inden for en kort årrække pensioneret. Samtidig oplever flere, at de i højere grad har ensidigt hårdt arbejde, og så bliver frafaldet fra jobbet endnu større. Derfor skal der allerede nu gøres en indsats, så faget bliver mere attraktivt og fleksibel.
Serviceassistent Helle Mariegaard er 56 år gammel, og hun ved ikke hvor mange år, hun kan holde til det hårde arbejde som serviceassistent.
- Så længe jeg kan, bliver jeg ved, men jeg kan jo ikke svare på det, for jeg synes, det er fysisk hårdt i perioder, fortæller hun.
Hun er en af de mange ældre serviceassistenter på Aarhus Universitets Hospital, og en ny opgørelse fra regionen viser, at der ikke er ret mange ansatte over 60 år.
I alt er der 793 serviceassistenter og portører ansat. 215 er under 30, 89 er under 40, 150 er under 50, mens 246 er i alderen 50-59. Derefter falder tallet hurtigt. 82 er mellem 60-64 og kun 11 er over 65 år.
Der er altså ikke mange ansatte over 60, og i alt er hele 43 procent over 50 år gamle, og der er en stor gruppe, der hastigt nærmer sig de 60.
Derfor er det nødvendigt at gøre faget mere attraktivt, så der ikke bliver mangel på serviceassistenter i fremtiden, mener FOA Århus.
-Det er nødvendigt at gøre faget mere attraktivt, eksempelvis ved at give flere opgaver til serviceassistenterne, så det ikke kun er ensartet hårdt arbejde som rengøring. På den måde kan man få flere til at tage uddannelsen, og det er også nødvendigt, for der er meget af arbejdet, der ikke kan udføres af ufaglærte medarbejdere, siger formand for kost og servicesektoren hos FOA Århus Ulla Warming.
Meget af rengøringsarbejdet kan ikke udføres af ufaglærte, fordi der kræves meget viden om hygiejne og andre områder. Samtidig har mange servicesassistenter oplevet at miste opgaver med direkte patientkontakt, efter at mange afdelinger er blevet flyttet til det nye supersygehus i Skejby.
Nu må mange serviceassistenter nøjes med hårdt arbejde som rengøring og transport af tunge vogne, og det bekymrer Helle Mariegaard. Hun mener, at netop afvekslende opgaver med blandt andet patientkontakt er vigtigt for faget.
- Hvis der er forskellige opgaver som madhåndtering, rengøring og patientkontakt, så bliver stillingen mere attraktiv og ikke så fysisk hård. Jeg kan også høre, fra dem der har været ansat flere år end mig, at de er kede af, at man er gået tilbage til det gamle koncept, fordi det sled folk mere, slutter Helle Mariegaard.
På Århus Universitetshospital har servicechef Helle Bisgaard tidligere udtalt at:
- Når vi har fået driften på plads på det nye hospital, og det har vi ikke endnu, så får vi bedre mulighed for at udføre de her opgaveflytninger.