TV: SOSU-elever vil gerne være FOA-medlemmer

FOA Århus har i længere tid målrettet været tilstede på SOSU Østjylland, og det er en god ide. Mange elever vil nemlig gerne have den tryghed det giver at være medlem af en fagforening og a-kasse.

Hvad er en fagforening og hvad er en overenskomst? Det er nogle af de spørgsmål, som elever på SOSU Østjylland får, når FOA Århus er på besøg med blandt andet konkurrencer med præmier og ikke mindst  quizhjulet, der får gang i mange diskussioner.

Afdelingen har i flere år fast mødt op på skolen hver 1. og 3. torsdag i måneden, og hver gang der er nyt elevoptag, er indsatsen ekstra stor med besøg flere dage i træk og med flere medarbejdere, så alle elever hører om FOA.

- De kommer hen og stiller os de spørgsmål, som de jo altid har, og det er jo spørgsmål som, hvad er det egentlig lige I kan, eller det kan være spørgsmål til en konkret overenskomst. Der er stor forskel på, hvad eleverne har af kendskab til FOA og en fagforening, fortæller formand for pædagogisk sektor hos FOA Århus Jack Hougård Kristensten.

Lige nu er organiseringsgraden på skolen høj, og det er afdelingen tilfreds med, og der kommer nye medlemmer ved næsten hvert besøg. I alt har FOA Århus været på SOSU Østjylland Århus tirsdag, onsdag og torsdag i denne omgang.