Aalborg: Medarbejdere skal forebygge ulykker hos de ældre borgere

Medarbejdere fra Aalborg Kommunes Rengøringsenhed og Hjemmepleje skal alle igennem tryghedsuddannelsen, så de bliver kommunens nye tryghedsambassadører.

I alt skal 740 medarbejdere på tryghedsuddannelse i syv dage, så de ved hvordan de skal forebygge en ulykke eller handle, hvis den opstår. Omkring 3000 ældre bor i en bolig uden røgalarm og det er én af grundene til initiativet.

Fællestillidsrepræsentant, Sussi Mikkelsen roser initiativet og er glad for at få brandkurset genopfrisket, så hun og de øvrige ansatte ved hvordan de skal handle.

Funktionschef Michael Binderup fra Aalborg Kommune understreger, at kurset kan være med til at give borgerne en mere tryg hverdag. Efter kurset håber han, at de ansatte i hjemmeplejen kan være mere opmærksomme på de små ting i hjemmet, som kan udløse ulykker.

Også næstformand Pia Pedersen i FOA Aalborg er meget positiv over initiativet, eftersom der i Aalborg har været nogle tragiske brandulykker blandt ældre borgere.

Alle deltagere skal igennem følgende fire moduler i uddannelsen:

1. Kommunikation og dialog (2 dage)

  • Deltagerne opnår kompetence til at fungere som Hjemmepleje Aalborgs ambassadør på tryghedsområdet.

2. Brand og formidling (2 dage)

  • Deltagerne opnår kompetence til at fungere som Hjemmepleje Aalborgs Brandambassadør i den ældres hjem.

3. Sikkerhed i hjemmet (1 dag)

  • Deltageren opnår øget bevidsthed om sikkerhed og risikosituationer i hjemmet, som kan medføre ulykker.

4. Avanceret førstehjælp (2 dage)

  • Deltageren opnår kompetence til at handle på akutte opståede skader eller sygdomssituationer indtil avanceret hjælp når frem.

FOA Aalborg har været med i hele planlægningen af forløbet, og det forventes, at alle har været igennem uddannelsesforløbet i foråret 2017.


Mere om initiativet

Senest redigeret den 18.08.2015 af Inge-Marie Krøier