Demonstration torsdag den 12. maj kl. 17.00. Kom og vær med når FOA Aalborg og Velfærdsalliance.dk siger NEJ til omprioriteringsbidrag, NEJ til milliardbesparelser - og JA til tryghed. ‪#‎12maj Ses vi i Aars, Aabybro, Støvring eller Aalborg?

TV: Bevar velfærden og fjern omprioriteringen

Vi skal handle proaktivt, og ikke vente på at nye milliardbesparelser er gennemført, og kollegerne er fyret, og dagplejen og hjemmeplejen er forsvundet.

Den 12. maj protesteres overalt i landet mod Regeringens omprioriteringsbidrag og endnu flere kommunale besparelser – også i Vesthimmerland, Rebild, Jammerbugt og Aalborg Kommuner.

Her opfordrer vi til at sætte trygheden i fokus, og gå imod Regeringens omprioriteringsbidrag, der er et frontalt angreb på selvstyret og den kernevelfærd, som vi kender i dag. Angrebet må og skal forhindres! Men det kræver, at alle står sammen, handler sammen og mobiliserer sammen. Derfor opfordrer FOAs formand Kristian Gaardsøe alle til at kæmpe imod det forkætrede omprioriteringsbidrag, der nedprioriterer velfærden. ”Vi skal handle proaktivt, og ikke vente på at nye milliardbesparelser er gennemført, og kollegerne er fyret, og dagplejen og hjemmeplejen er forsvundet,” siger Kristian Gaardsøe.
Det er vigtigt, at vi værner om den faglige stolthed, kvaliteten i arbejdet og fællesskabet lokalt. Det er på arbejdspladserne, at vi skal stå sammen og værne om den velfærd som FOAs medlemmer er nogle af de bedste garanter for.

Desværre forudser vi fortsat alvorlige nedskæringer på kernevelfærden, som får følger for blandt andre børnene og de ældre. Omregnes tallene til FOA-medlemmer betyder det 42 færre ansatte i Aalborg, 9 færre ansatte i Jammerbugt, 9 færre ansatte i Vesthimmerland og 6 færre i Rebild.

På landsplan vil omprioriteringsbidraget i 2018 og 2019 betyde, at der mangler knap fem milliarder kroner. Skal de penge hentes på kommunernes lønkonto, vil det betyde nedlæggelse af mere end 8.000 stillinger, der skal lægges oveni de 30.000 stillinger, som kommunerne har nedlagt siden 2009.

Vi har brug for, at de penge, skatteborgerne betaler til velfærd og service vil blive brugt på den borgernære velfærd og service og ikke på regeringens hede drømme om flere skattelettelser.

Vil du vise din sympati for tryghed og velfærd, opfordrer vi dig til at møde op ved dit lokale rådhus i Aars, Aabybro, Støvring eller Aalborg den 12. maj 2016 kl. 17.