Hold nu op – vi si’r STOP til besparelser

Omkring 600 demonstranter fra hele landet samledes torsdag den 10. marts for at byde deltagerne til Kommunernes Landsforening velkommen til topmøde i Aalborg, og budskabet var klart. Stop omprioriteringsbidraget og nedskæringerne i velfærden.

De demonstrerende ønskede at sige nej til de mange besparelser som politikerne har lagt op til. Her blev kommunalpolitikerne budt velkommen til Aalborg. Budskabet var at omprioriteringsbidraget skulle stoppes og de sang: ”Kære KL hold nu op - vi sir STOP”.

Ifølge Kristian Gaardsøe, er det klare budskab at fortælle politikerne, at det rammer FOAs medlemmer og at vi har fået nok af besparelser, som ødelægger tryghed, velfærd og arbejdsmiljø.

Bjørn Poulsen, som er omsorgsmedhjælper og arbejder i socialpsykiatrien i Jammerbugt Kommune fortalte bl.a., at de skal spare 2½ procent. ”De besparelserne betyd
er desværre dårligere normering og mere vold, der hvor jeg arbejder. Er vi dårligt normerede kan vi ikke lave aktiviteter med de borgere som er udadreagerende, Det kommer mere og mere til at ligne opbevaring”, fortalte Bjørn Poulsen.

Konsekvensen på den arbejdsplads, hvor Bjørn arbejder er desværre, at de må mangle én ansat i hver eneste vagt og det har stor betydning for kvaliteten af det tilbud som de udsatte borgere får i socialpsykiatrien.

Det betyder, at borgerne ikke længere kan være sikre på, at skolerne, institutionerne og sundhedssystemet kan byde på værdig hjælp og støtte til udsatte borgere.

De mange som var mødt op ønske kun én ting – at Kommunernes Landsforening på det Kommunalpolitiske Topmødet i Aalborg siger nej til en økonomiaftale med regeringen, hvis ikke omprioriteringsbidraget fjernes. I øvrigt opfordrede de til et fælles kommunalt oprør i alle kommuner og regioner. Offentligt ansatte, borgere og lokale politikere må stå sammen om at få besparelserne taget helt af bordet.

Ikke flere besparelser, nu vil vi have tryghed og velfærd.