Ny lovgivning: forenkling af samtaler i a-kassen

Fra den 1. januar 2024 overtager a-kassen hele kontakten i de første 3 måneder, hvis du skulle blive ledig - først efter 3 måneder skal du til samtale i jobcenteret.

Samtidig afskaffes følgende samtaler: CV-samtalen med a-kassen, de fælles jobsamtaler med jobcenteret og de 2 obligatoriske rådighedssamtaler inden for de første 6 måneders ledighed. De erstattes af én obligatorisk samtaletype, som vi kalder jobsamtalen. 

Baggrund
Formålet er at prioritere de indsatser, der hjælper den ledige tættere på arbejdsmarkedet. Desuden skal a-kasserne spille en større rolle i indsatsen for dem, der kun i korte perioder står uden arbejde. Den enkelte ledige skal sættes i centrum, og der skal være frihed til dem, der kan selv.

Det nye kontaktforløb er en udløber af et forsøg, som FOAs A-kasse og 8 andre a-kasser har deltaget i siden 2020. Det er blandt andet de gode erfaringer herfra, der gør, at det nu er a-kasserne, som overtager ansvaret for kontakten under den første ledighedsperiode. 

Hvilke vejleder a-kassen i?
A-kassen vil fortsat vejlede om dagpengeret. Opgaven med jobformidling, som tidligere lå i jobcenteret, vil ligeledes ligge i a-kassen i de 3 måneder. Jobformidling er en central del af kontaktforløbet og en hovedopgave for jobcentrene. A-kassen jobformidler også i dag, og nu bliver placeringen af opgaven i a-kassen fastsat i lovgivningen.

Hvad vejleder jobcenteret i?
Bevilling af beskæftigelsesrettede tilbud forbliver i jobcenteret. Det drejer sig om virksomhedspraktik, løntilskud samt uddannelse og kurser. Tilbud skal være rettet mod job, og a-kassen bistår naturligvis med vejledning og ansøgning, så det giver mening for den enkelte.