Dynamisk APV: En kontinuerlig forbedring af arbejdsmiljøet
I Morsø Hjemmepleje har de indført dynamisk arbejdspladsvurdering (APV) som handler om, at medarbejderne løbende vurderer og kommer med indspark til at forbedre arbejdsmiljøet. Når problemer og forbedringsforslag opstår, tager de fat på dem med det samme. Det betyder, at alle bidrager til at skabe en bedre og mere fleksibel arbejdsplads.
Af: Inge-Marie Krøier
I modsætning til den traditionelle APV, som typisk udføres hvert tredje år eller ved større ændringer, er den dynamiske APV en kontinuerlig proces, der sikrer, at de altid er opdaterede og gør alt for at tage problemer i opløbet.
Implementering af dynamisk APV
Det hele begyndte med, at ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanterne gennemgik den nye type APV. Arbejdsmiljørepræsentanterne støttede initiativet, hvilket gjorde det muligt at indføre, understreger leder John Jensen. I det seneste halve år har udegruppen med 189 ansatte på Rolstrupvej været prøvekaniner for flydende APV.
En forstørret APV-planche blev straks hængt det mest synlige sted – lige inden for døren på Rolstrupvej. Der er kuglepenne og røde, gule og grønne post-it klar til at blive hængt op på tavlen, som repræsenterer den flydende APV.
Et eksempel på en gul post-it sat på APV-planchen.
Praktiske eksempler på dynamisk APV
Arbejdsmiljørepræsentant Randi Boll fortæller, at man anonymt kan skrive en post-it, men at man bliver bedt om en uddybning, hvis der er spørgsmål til problemet for at kunne handle på udsagnet. For eksempel handlede en post-it om dårlige isskrabere, og efterfølgende blev de ansatte involveret i at vælge nye isskrabere. Nu er der indkøbt nye isskrabere, så vinteren kan komme an for de udekørende i Morsø Hjemmepleje.
Hurtige løsninger på problemer
Senest har en anonym medarbejder forespurgt til noget, de kan pakke medicin og mad i til borgerne. Inden for kort tid blev problemet løst, hvilket viser en af fordelene ved flydende APV. Problemer løses løbende og ikke hvert tredje år! Det samme gælder en telefon, der ikke kunne holde strøm – den bliver skiftet ud med en ny telefon.
Resultater og erfaringer
Morsø Kommunes hjemmepleje fik implementeret dynamisk APV som pilotprojekt, og både Randi og John fortæller, at resultaterne har været bemærkelsesværdige. I begyndelsen var deres APV-tavle fyldt med røde post-it-sedler, der indikerede problemer. Nu ser de flere og flere grønne post-it, som repræsenterer forslag til forbedringer. Dette skifte viser, at medarbejderne ikke kun rapporterer problemer, men også aktivt bidrager med løsninger.
Fordele ved dynamisk APV
Fordelen ved en dynamisk APV i Morsø Kommune er, at når den enkelte medarbejder oplever et problem, sætter vedkommende en rød, gul eller grøn post-it på en tavle, i stedet for at det bliver italesat som et problem og ender ud i irritation. Den røde post-it signalerer en hasteopgave, den gule sætter fokus på ændringer eller ting, der skal ses på, og den grønne er ideer til udvikling eller ros.
Medarbejderinddragelse og forebyggelse
Dynamisk APV har flere fordele, der gør det til en effektiv metode til at forbedre arbejdsmiljøet. En af de største fordele er, at problemer identificeres og løses hurtigt, hvilket betyder, at arbejdsmiljøet kontinuerligt forbedres. Denne løbende proces sikrer, at arbejdspladsen altid er opdateret med de nyeste forbedringer og løsninger.
”I FOA Nordjylland anerkender vi, at den dynamiske tilgang til arbejdsmiljøet kan spille en afgørende rolle i at forebygge alt fra faldulykker til begyndende psykisk dårligt arbejdsmiljø. Flydende APV sikrer, at problemer og forbedringsforslag håndteres løbende. Ved at involvere medarbejderne aktivt i processen, fremmer vi en kultur, hvor alle føler sig hørt og værdsat,” udtaler Leif Vestbjerg-Nielsen, som er faglig sekretær i FOA Nordjylland og ansvarlig for arbejdsmiljø.
Fælles om det gode arbejdsmiljø
John og Randi fortæller, at en af fordelene som arbejdsmiljørepræsentant er, at den tidligere snak i krogene er forsvundet, og opfordringen altid vil være, at man skal være så konkret og præcis som mulig, så der kan handles på en post-it. Er der en ukonkret note, skal den enkelte kontakte AMR, da det ellers er umuligt at handle på. Planchen signalerer også, at de i fællesskab er sammen om at skabe det gode arbejdsmiljø og i princippet kan bruges på alt.
Arbejdsmiljørepræsentant Randi Boll står foran den store APV-planche, som man ser lige ved indgangen på Rolstrupvej.