Prøvetid er ikke frit spil: Elever med handicap er også beskyttet

Da Cecilie tilbage i september sidste år kontaktede FOA Vestsjælland, stod hun i en kritisk situation. Hun var ikke bestået sin prøvetidsvurdering, og stod nu til at miste uddannelsesaftale som Social- og sundhedsassistentelev. Men eftersom Cecilie har ADHD, hvilket kan udgøre et handicap ifølge forskelsbehandlingsloven - kunne der så være tale om et brud fra arbejdsskivers side på forskelsbehandlingsloven.

Prøvetid er ikke frit spil: Elever med handicap er også beskyttet

 

Da Cecilie tilbage i september sidste år kontaktede FOA Vestsjælland, stod hun i en kritisk situation. Hun var elev på en social- og sundhedsuddannelse og havde netop fået beskeden om, at hun ikke bestod sin prøvetids vurdering. Det betød, at hun stod til at miste sin uddannelsesaftale – og dermed også fremtiden på den arbejdsplads, hun havde håbet på.

 

Arbejdsgiveren henviste til erhvervsuddannelsesloven §61 stk. 1, som giver mulighed for at ophæve en uddannelsesaftale i prøvetiden uden at skulle give en grund. Men Cecilie havde en vigtig pointe: Hun havde ADHD, hvilket kunne udgøre et handicap i forskelsbehandlingslovens forstand. Så spørgsmålet var, om sagen kunne være et brud på forskelsbehandlingsloven.

 

Handicapbeskyttelse gælder også i prøvetiden

 

Når en arbejdsgiver ansætter en elev, der har et handicap, og kender til det fra start, har arbejdsgiveren pligt til at tage særlige hensyn og iværksætte de nødvendige tilpasninger, så eleven kan gennemføre sin uddannelse. Det er en del af reglerne i forskelsbehandlingsloven. Men i Cecilies tilfælde pegede alt på, at det ikke var sket.

 

Ifølge Cecilie havde hendes praktiksted fokuseret mere på, at hun skulle kontakte sin private psykiater for at justere sin medicin, fremfor at de havde forsøgt at skabe en arbejdsstruktur, der tog hensyn til hendes særlige behov. Samtidig følte hun, at kommunikationen mellem hende og hendes oplæringsvejleder var mangelfuld – en vigtig evaluering om hendes arbejdsindsats kom først to uger før prøvetidens udløb. Det betød, at hun ikke havde en reel mulighed for at forbedre sig og leve op til forventningerne.

 

FOA: Der skal findes løsninger

 

Faglig sekretær Lars Mortensen fra FOA Vestsjælland tog hurtigt fat i sagen og søgte aktindsigt i Cecilies personalemappe. Hans vurdering var, at der var noget, der ikke stemte. Cecilie burde have fået de nødvendige tilpasninger i sin arbejdsdag, så hun kunne præstere på lige fod med sine kolleger – også selvom hun havde en diagnose.

 

FOA hjalp derfor Cecilie med at skrive et partshøringssvar, hvor de pegede på, at arbejdsgiverens håndtering kunne være i strid med forskelsbehandlingsloven. FOA understregede samtidig, at arbejdsgiveren burde have afsøgt alle muligheder for fastholdelse, inden man valgte at opsige uddannelsesaftalen.

 

Fastholdelse frem for fyring

 

Resultatet af FOAs indblanding var markant: Arbejdsgiveren ændrede kurs og indkaldte til et nyt møde. Her blev det besluttet, at Cecilie skulle have en ny chance. Hun fik et nyt oplæringssted, en detaljeret arbejdsplan med struktur for hele dagen, og der blev gjort en ekstra indsats for at sikre, at hun kunne få succes.

 

Nu – seks måneder senere – fortæller Cecilie, at hun stortrives på det nye oplæringssted. “Jeg får masser af ros og føler, at jeg endelig kan vise, hvad jeg kan. Det handler meget om struktur, og med den rette støtte har jeg haft nemmere ved at finde min plads og vise, hvor dygtig jeg faktisk er,” fortæller hun med et stort smil.

 

Gode råd fra FOA: Tag fat i os i tide

 

For FOA er Cecilies historie et vigtigt eksempel på, hvorfor det betaler sig at tage fat i sin fagforening i tide – også selvom man er elev. “Vi ser desværre for ofte, at elever, der har særlige behov, falder fra undervejs i uddannelsen, fordi der ikke bliver taget de nødvendige hensyn. Og det er ærgerligt. Vi vil gerne fastholde så mange som muligt og sikre, at elever får den støtte, de har brug for. For det handler ikke kun om at bestå – det handler om at skabe en god start på et langt arbejdsliv,” siger Lars Mortensen.

 

Cecilie er glad for, at hun valgte at søge hjælp, da hun gjorde. “Havde jeg ikke fået hjælp fra FOA, havde jeg nok ikke stået her i dag. Jeg havde mistet min uddannelsesaftale og måske modet til at fortsætte.”

 

For Lars Mortensen og hans kolleger i FOA er sagen endnu en bekræftelse på, hvorfor det er vigtigt at kende reglerne og stå op for sine rettigheder – selv i prøvetiden.