Det oplagte svar ved dagens samråd: Giv erfarne pædagogmedhjælpere uddannelse
Når børne- og undervisningsministeren i dag skal i samråd om manglen på pædagogisk personale til minimumsnormeringer, ligger en del af løsningen lige for, mener formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen: Uddan vores 10.000 erfarne pædagogmedhjælpere til faglærte pædagogiske assistenter.
Mens både forældre og kommunalpolitikere desperat søger efter tilstrækkeligt pædagogisk personale til at leve op til minimumsnormeringer i vuggestuer og børnehaver, findes en stor del af løsningen allerede ude i landets mange dagtilbud. Midt blandt børnene arbejder nemlig omkring 10.000 erfarne pædagogmedhjælpere, som på under et år kan tage den pædagogfaglige erhvervsuddannelse til pædagogisk assistent.
”Det nytter ikke, at kommunerne giver op på forhånd og tror, at det ikke er muligt at skaffe mere pædagogisk personale, sådan som vi har set flere borgmestre udtrykke det i medierne. Vi kan pege på en konkret og hurtig vej til at skaffe mere uddannet personale, så det er bare om at komme i gang og få lagt en strategi i den enkelte kommune,” siger formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen.
Torsdag formiddag er børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil kaldt i samråd af de radikales børneordfører Lotte Rod, som blandt andet vil have svar på, hvad ministeren vil gøre for at hæve andelen af pædagoger og pædagogiske assistenter i vuggestuer og børnehaver.
Spørgsmålet stilles, efter det i artikler i dagspressen er kommet frem, at en række kommuner trods midler til minimumsnormeringer alene har ansat ufaglærte. Siden er det også blevet afdækket, at hele 17 kommuner ligefrem har sendt penge tilbage til Christiansborg, fordi de ikke har kunnet ansætte personale nok.
”Her må vi altså bede om lidt større opfindsomhed ude i de lokale forvaltninger. Der er masser af dedikerede pædagogmedhjælpere, som i årevis har arbejdet i daginstitutionerne, og som rigtig gerne vil tage uddannelsen som pædagogisk assistent. Det vil her og nu give et fagligt løft, som børnene vil kunne mærke i deres hverdag,” siger Kim Henriksen.
Flere kommuner har allerede set potentialet i at uddanne de erfarne pædagogmedhjælpere. Blandt andet har man i Odense Kommune etableret en rotationsordning, hvor 24 pædagogmedhjælpere på 42 uger uddannes til pædagogiske assistenter - en uddannelse, der normalt tager tre år og halvanden måned. Alt imens de er på skolebænken, træder 24 ledige ind, som man håber også får smag for faget. Et andet eksempel er Aalborg, hvor 21 erfarne pædagogmedhjælpere fra kommunens dagtilbud netop er begyndt på erhvervsuddannelsen.
”Vi skal udnytte alle muligheder for at få højnet andelen af uddannet personale i dagtilbuddene. At uddanne de erfarne pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter er en oplagt del af løsningen,” siger Kim Henriksen, der også peger på muligheden for at ansætte flere på fuldtid for at skaffe mere personale.
”Her og nu bør man selvfølgelig også ansatte de omtrent 600 pædagogiske assistenter, der i dag går ledige, og som kan træde til med det samme,” siger Kim Henriksen.
Ifølge den politiske aftale om minimumsnormeringer skal andelen af uddannet personale i 2024 udgøre 85 procent, mens det i dag kun er små 70 procent af de ansatte, som har en pædagogfaglig uddannelse, og godt hver tredje er ufaglært. For FOA er ambitionen, at omtrent hver tredje ansatte skal være en pædagogisk assistent. Den titel bærer kun omkring syv procent af personalet i dag.