Høringssvar: Lovforslag om folkeskolens kvalitetsprogram

FOA takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. lovforslag om folkesko-lens kvalitetsprogram. FOAs høringssvar tager afsæt i, at:

FOA arbejder for børns chancelighed og en folkeskole, der giver alle børn lige muligheder. Børn af ufaglærte eller faglærte forældre får i gen-nemsnit lavere karakterer end børn, hvor mindst én forælder har en lang videregående uddannelse, og karaktergabet mellem børn med ufaglærte og akademiker-forældre er vokset de sidste 20 år. Der er også flere børn af ufaglærte, der forlader folkeskolen uden at bestå dansk og matematiki. Dette er bl.a. FOAs medlemmers børn.

FOA er part i folkeskolen, da halvdelen af det pædagogiske personale i folkeskolen er ansat på FOAs overenskomster. Herudover organiserer FOA pædagogisk personale på specialskoler, pædagogisk personale ansat i SFO, fritidstilbud og ungdomsskoler samt teknisk personale og køk-ken- og rengøringspersonale ansat på skoler.

FOA som arbejdstagerorganisation bidrager til udviklingen af det danske arbejdsmarked, herunder rekruttering til FOAs uddannelser og arbejdsomområder samt at sikre, at juniormesterlæreordningen udformes på måder, så den både sikrer vilkårene for eleverne og medarbejdere på arbejdspladser med juniormesterlære.

Lovforslagene, der er sendt i høring, er omfattende, FOA kommenterer på følgende dele:

1. Frihed til at afkorte skoledagen – øget åbningstid i SFO
  2. Afskaffelse af understøttende undervisning