Budgetforlig vækker blandede følelser

Forliget om Århus Kommunes budget næste år indeholder både positive og negative elementer, vurderer FOA Århus.

Det er positivt, at plejeområdet bliver friholdt for besparelser, ligesom det er godt, at 17 mio. fra en særlig statslig pulje, som er målrettet svage ældre og kronikere, bliver brugt til formålet. Det er også godt, at dagtilbudsområdet undgår besparelser, blandt andet fordi området får lov at beholde 15 af de 29 mio., som staten har afsat til bedre daginstitutioner.

Der imidlertid bekymring i FOA Århus, fordi områderne ikke får tilført ekstra ressourcer. Det eksisterende serviceniveau er nemlig utilstrækkeligt, og fagforeningen minder eksempelvis om, at utilfredsheden på byens plejehjem ikke så meget skyldes frygt for nye besparelser, men mere, at der nu og her er for få ressourcer, og at de ældre derfor ikke får den hjælp, de har krav på.

I dagtilbuddene er der for få voksne, hvilket betyder, at mange børn får for lidt voksenkontakt, og her har personalereduktionerne ramt pædagogmedhjælperne uforholdsmæssigt hårdt.

På handicapområdet er FOA Århus særligt bekymrede for den såkaldte BPA-ordning, der nu skal være en såkaldt styrbar udgift. Fagforeningen frygter, at handicappede nu vil få sværere ved at opnå denne form for hjælp.