Hjælp en uorganiseret til konfliktunderstøttelse

FOA medlemmer har nu chancen for at gøre en god gerning og tilbyde uorganiserede kolleger FOA medlemskab.

For hvis kollegernes medlemskab senest er trådt i kraft 1. januar 2013, så kan de få konfliktunderstøttelse til foråret. Og her kan de meget vanskelige overenskomstforhandlinger let ende med konflikt.

FOAs hovedbestyrelse har vedtaget, at hvis kolleger arbejder på FOAs overenskomstområder før 1. januar 2013, så skal de også senest fra denne dato være FOA medlemmer, hvis de skal kunne få konfliktunderstøttelse til foråret. Så uorganiserede kollegaer har brug for et godt tilbud nu.

Når nye kollegaer bliver ansat efter 1. januar, er det vigtigt, at de også bliver tilbudt medlemskab, så hurtigt det kan lade sig gøre. Hvis de skal have konfliktunderstøttelse, så skal FOA nemlig have deres indmeldelse senest 14 dage efter ansættelsen, og medlemskabet skal gælde fra ansættelsesdatoen.

Der en forholdsvis stor sandsynlighed for, at forårets overenskomstforhandlinger ender med konflikt. Arbejdsgiverne stiller på forhånd meget voldsomme krav, som for eksempel at færre tillidsvalgte skal være beskyttede mod fyringer, og at uvarslet overarbejde skal koste dem mindre.

Meget tyder på, at arbejdsgiverne mener det alvorligt, når de stiller den type meget offensive krav, og for FOA kan det så blive nødvendigt at trække en streg i sandet, fordi mange tillidsfolk i forvejen føler sig udsatte, ligesom medlemmernes fritid allerede er forholdsvis billigt til salg.

Arbejdsgiverne er samtidig afvisende overfor FOAs krav, eksempelvis om at de lavest lønnede skal have et særligt lønløft, så derfor er det langtfra usandsynligt, at OK-forhandlingerne ender med konflikt.