Nyt nummer af Fagbladet FOA Århus på vej

Indenfor et par dage modtager alle medlemmer af FOA Århus medlemsbladet, og nummeret rummer denne gang konflikthistorier fra både fremtid og fortid. Der har været en større plejestrejke, og så har arbejdsgiverne blæst til angreb i forbindelse med de kommende overenskomstforhandlinger for 2013.

Historien om de kommende overenskomstforhandlinger er ikke for sarte sjæle. De kommunale arbejdsgivere har nemlig på forhånd lagt op til, at de vil have mere af det hele, og det er ikke krav, der kommer lønmodtagerne til gode.

Kravene omfatter stram lønudvikling, færre og mere fleksible arbejdstidsregler, ringere beskyttelse af medarbejderrepræsentanter og en mere uindskrænket ledelsesret. Med andre ord indeholder oplægget alle de centrale arbejdsgiverkrav, og det er naturligvis krav som FOA er skeptiske overfor. Læs mere i det nye nummer.

morten jul kristensen
Morten Jul Kristensen var en af de unge, der tog plads på barrikaderne. Foto: Lars Aarø.

Bladet har også historien om den nye generation der tog plads på barrikaderne og kæmpede for bedre arbejdsforhold i den århusianske ældresektor. I november sagde personalet nemlig stop, og indledte den første større overenskomststridige arbejdsnedlæggelse siden efteråret 2007, og årsagen var simpel. De kunne ikke længere forsvare de dårlige normeringer, der blandt andet betød, at der ikke var tid til give vigtig medicin til tiden, at der ikke var tid til at nøde svage beboere til at spise og drikke nok, at der ikke var tid til grundlæggende pleje og omsorg. FOA Århus opfordrede medlemmerne til at gå i arbejde, men strejken varede alligevel en uges tid.

Mange af medlemmerne havde ikke før været med til en strejke, og det var en række unge medlemmer der tog ledelsen, da strejken bredte sig. I bladet fortæller to af dem om den oplevelse, der blandt andet omfattede organisering, mødet med medierne og meget lange dage.