Plejepersonale møder rådmand

Plejepersonalet i Århus kan nu direkte fortælle sundheds- og omsorgsrådmand Thomas Medom, hvad de mener om den pleje og omsorg, som de har mulighed for at tilbyde de ældre.

Det sker, når FOA Århus på mandag d. 24. september kl. 15 holder et medlemsmøde for ældreplejens ansatte, hvor rådmanden deltager.

Mødet bliver holdt i FOA Århus’ lokaler, Christian X’s Vej 56-58 i Viby, hvor rådmanden deltager.

Se opslag om mødet her

Plejepersonalet på flere århusianske plejehjem strejker fortsat. I alt ni plejehjem er i øjeblikket berørt af strejker nemlig Ceres Huset, Carl Blochsgade, Skelager, Møllestien, Vejlbygade, Kongsgården, Bøgeskovhus, Thorsgården og Kildevang. Personalet i Plejeboligerne Ankersgade genoptog arbejdet kl 9.30 i formiddag, efter de havde haft forhandlinger med den lokale ledelse, der gav personalet håb om, at der kan være forbedringer på vej.

Den udbredte utilfredshed på de århusianske plejehjem viste sig først på Ceres Huset, hvor de ansatte nedlagde arbejdet 6. september, men genoptog det allerede d. 7. for at komme i dialog med ledelsen.

De ansatte fortalte offentligheden, at de var for få til at give de ældre en ordentlig pleje, og at de ældre for eksempel ofte fik medicin, væske og toiletbesøg for sent. Et medlemsmøde d. 13. september for ældreplejens ansatte viste, at problemerne var udbredte på plejehjemmene.
De ansatte udsendte en fælles pressemeddelelse, som du kan se her
Se et tv-indslag om medlemsmødet her

Mandag d. 17. september førte utilfredsheden igen til strejker, da de ansatte på Ceres Huset gik i strejke kl. 13 om eftermiddagen, efter ledelsen var udeblevet fra et møde, som de ansatte havde ønsket. Dagen efter nedlagde de ansatte på flere andre plejehjem arbejdet.

FOA Århus opfatter strejkerne som overenskomststridige og har flere gange under hele forløbet opfordret de ansatte til at genoptage arbejdet.

Samtidig har fagforeningen været kritisk overfor, at kommunen har forsøgt at hyre vikarer til at overtage strejkeramt arbejde, selvom de strejkende har etableret nødberedskaber.

Se pressemeddelelsen:
Rådmand hælder benzin på bålet her