Klager over Midttrafiks ledelse

FOA Århus har klaget til Midttrafiks bestyrelse, fordi fagforeningen mener, at selskabets ledelse forfølger fagligt aktive og ”bevidst handler i strid med gældende regler og lovgivning til skade for selskabets omdømme”.

bus2 564

Bestyrelsesformand Arne Lægaard har imidlertid svaret, at ”bestyrelsen har fuld tillid til, at direktionen også håndterer disse sager, som den skal”.

- Med den melding pådrager bestyrelsen sig et direkte medansvar for en proces, der har kostet, koster, og vil koste skatteyderne rigtig mange penge, mener FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen.

Midttrafiks ledelse kører tjenstlige sager mod knap halvdelen af billetkontrollørerne i Århus, som derfor ikke er på gaden. Selskabet anklager dem for fusk med billetkontrol og misbrug af CPR-registeret, men FOA Århus vurderer, at sagerne er tvivlsomme og reelt handler om, at ledelsen forfølger fagligt aktive.

Senest har de mange sager betydet, at Midttrafik har hyret et privat vagtfirma, som skal hjælpe med billetkontrollen, fordi manglen på kontrollører forhindrer en effektiv kontrol. Firmaet er hyret med bestyrelsens velsignelse.

- Midttrafik spilder skatteborgernes penge, fordi de nu skal betale for kontrollen to gange, nemlig både til de suspenderede kontrollører og til det private firma, siger Kirsten Normann Andersen.

FOA Århus henvendte sig til bestyrelsen, før Midttrafik offentliggjorde sin beslutning om at hyre det private vagtfirma. Interesserede kan læse FOA Århus’ brev her og redegørelsen her.