TV: FOA Århus støtter lærerne med 100.000 kr.

På FOA Århus generalforsamling torsdag d. 18. april besluttede deltagerne, at fagforeningen støtter de lokale lockoutede lærere med 100.000 kr.

140 havde tilmeldt sig generalforsamlingen, som var præget af lærerkonflikten, fordi mange vurderer, at lærerne blot er den første faggruppe, som regeringen vil have til at betale for sin politik.

Regeringen har nemlig peget på, hvordan ændringer i de øvrige offentligt ansattes arbejdstidsregler skal finansiere vækstplanen på samme måde, som regeringen vil have, at ændringer for lærerne skal betale folkeskolereformen.

Et andet væsentligt emne var arbejdsgivernes misbrug af elektroniske informationer, som de har fået via de ansattes arbejdsredskaber. Et eksempel er den såkaldte SMS-sag på havnen. Her blev tre kranførere fyret, efter deres arbejdsgiver havde læst private SMS’er i nogle mobiltelefoner, som kranførerne havde fået udleveret, og som de også måtte bruge privat. Der er tale om en trist tendens, som vi også har oplevet blandt FOA Århus medlemmer.

Men generalforsamlingen handlede også om meget andet. Deltagerne kunne undervejs vælge mellem fire grupper, der hver diskuterede et af disse fire temaer: arbejdsmiljø, udlicitering, anstændighed på arbejdspladsen samt organisering og mobilisering.

Der var også tid til hygge og socialt samvær på generalforsamlingen, hvor der var fælles spisning, og deltagerne nød en god kalveculotte.

Generalforsamlingen vedtog en udtalelse om lærerkonflikten, som interesserede kan læse her.

Hør Kirsten Normann Andersens beretning på generalforsamlingen