TV: Kommunal Samsø-færge billigere
Samsø Kommune sendte sidste år ruten mellem Sælvig og Hov i udbud. Kun ét rederi bød på opgaven, men prisen var så høj, at kommunen nu har besluttet at oprette deres eget kommunale rederi, og det er godt mener både samsingerne og FOA Århus.
Af: Peter Justesen
Den nuværende færge Kanhave har kun sejlet på ruten i knap fire år, men på grund af EU-regler, så skal ruten sendes i udbud hvert sjette år. Det gjorde Samsø Kommune sidste år, men der kom kun et bud fra det nuværende rederi bag Kanhave, og det var dyrt.
- Der kom et bud ind her d. 8. februar, men det var alt for dyrt, og incitamentet til selv at lave et rederi var meget stort, fortæller borgmester Jørgen C. Nissen (C) fra Samsø Kommune.
Rederiet bag Kanhave vil ifølge kommunen have 20 millioner kr. om året for at drive færgen videre med de nuværende antal afgange, men et kommunalt rederi kan klare den opgave for kun 10 millioner kr. om året. Det skyldes blandt andet, at et kommunalt rederi kan afskrive omkostninger over 25 år og ikke kun over seks år, at et kommunalt rederi ikke skal tjene penge til aktionærerne, samt at et kommunalt rederi kan finansiere købet af en færge til en væsentlig billigere rente end et kommercielt rederi.
Hos FOA Århus er sektorformand for teknik og service Jan Nonboe glad for Samsø Kommunes beslutning, og han håber, at andre kommuner kan bruge eksemplet til at spare penge på de store opgaver.
- Jeg synes, det er spændende, men det rejser jo også spørgsmålet om, der ikke er andre områder, hvor kommunerne kan tage opgaverne hjem igen, på eksempelvis ældreområdet, kørsel og transport. Listen er lang, siger han.
Den nye færge bliver med en kapacitet på 160 personbiler større end den nuværende færge, der kun kan tage 90 personbiler. Hvis alt går efter planen, så bliver den nye færge indsat på ruten oktober 2014.