Uden FOA var jeg endt på gaden

Ole Bonde Henriksen var teknisk servicemedarbejder på Hasle Skole, da et uheldigt skridt ændrede hans liv. Han var i april 2010 ude og lufte sin hund, da hans ene fod ramte et hul i græsset og sad fast, så han fik en alvorlig skade, der nedsatte hans arbejdsevne.

Uheldet var begyndelsen på et meget ubehageligt forløb, som blev endnu mere ubehageligt, da han også fik smerter i ryggen, som lægerne konstaterede skyldes knogleskørhed. Ole Bonde Henriksen har oplevet, at hans hjemkommune, Favrskov, interesserer sig mere for penge, end for mennesker som har brug for hjælp.

- Hvis man ikke har en fagforening i ryggen overfor sådan et system, så er man virkelig på den. Man bliver flænset levende, mener han.

Ole Bonde Henriksen var sygemeldt og oplevede, at Favrskov Kommune ville stoppe hans sygedagpenge, fordi kommunen ikke mente, at man indenfor 39 uger kunne afklare, hvor stor hans arbejdsevne var. Ole Henriksen forsøgte desperat at få kommunen til at ændre opfattelse, men det var forgæves.

FOA Århus fik imidlertid ændret afgørelsen, da fagforeningen påpegede, at Ole Henriksen skulle på et allerede planlagt fire uger langt behandlingsforløb, og kommunen havde derefter masser af tid til at vurdere, hvad behandlingen så havde betydet for hans arbejdsevne. Hvis Favrskov Kommune rent faktisk havde stoppet Ole Henriksens sygedagpenge, så havde kommunens beslutning smadret hans økonomi.

- Uden FOA så var jeg endt på gaden, vurderer han.

Ole Henriksen har også oplevet, at kommunen ikke mente, at han var berettiget til et fleksjob.

- Men FOA hjalp mig med at argumentere for, hvorfor jeg er berettiget, og her i november er jeg så blevet godkendt til et fleksjob, fortæller han.