Skriv under: Dagpengeløsning nu!

Flere fagforeningsformænd har startet en underskriftsindsamling, der kræver, at folk lettere skal kunne genoptjene dagpengeretten. Formændene vil også have, at politikerne afskaffer den gensidige forsørgerpligt.

Dagpengereformen og den gensidige forsørgerpligt presser både folk, der er i arbejde, og de arbejdsløse, og derfor har en række fagforeningsformænd startet underskriftsindsamlingen ”Dagpengeløsning nu!”:

”Det øger presset på løn‐ og arbejdsforhold. Både presset på de arbejdsløse, som helt naturligt vil gøre alt for at få et arbejde, og på de beskæftigede, som lige så naturligt er bange for at miste deres arbejde”, skriver fagforeningsformændene blandt andet i deres begrundelse for at indsamle underskrifterne.

Underskriftindsamlingen kræver, at man igen skal kunne genoptjene retten til dagpenge efter 6 måneders arbejde. Dagpengereformen betyder, at det nu tager et år. Arbejdsløse skal også kunne genoptjene dagpengeret i de timer, hvor de er i uddannelse, løntilskudsjobs og aktivering.

Underskriftsindsamlingen kræver også, at politikerne afskaffer den gensidige forsørgerpligt, som de har indført:
”Ingen skal i vores samfund efterlades i ydmygende afhængighed af andre”, skriver fagforeningsformændene.

41.000 mennesker er faldet ud af dagpengesystemet – eller står til at gøre det, og underskriftindsamlingen fastslår, at politikerne skal finde en løsning nu.

Du kan læse mere om underskriftsindsamlingen og skrive under her