Sygehjælpere bliver SOSU-assistenter

I Århus Kommune har dobbelt så mange sygehjælpere og plejehjemsassistenter som ventet sagt ja til et særligt uddannelsestilbud.

I Århus Kommunes magistratsafdeling for Sundhed og Omsorg har ansatte med ældre uddannelser som sygehjælpere og plejehjemsassistenter fået et særligt uddannelsestilbud, så de kan blive social- og sundhedsassistenter. Og rigtig mange ansatte har sagt ja til tilbuddet, som er opstået efter en dialog mellem kommunen og FOA Århus.

Forventningen var, at 25 ansatte ville tage mod tilbuddet, men nu har 39 sygehjælpere og 9 plejehjemsassistenter sagt ja.

- Det er dejligt, at der er så stor tilslutning, og det er godt for de ansatte, at de får udviklet deres kompetencer. Det er et rigtigt godt tilbud, mener Jette Ohlsen, der er formand for FOA Århus Social- og sundhedssektor.

Sundhed og Omsorg giver sygehjælperne og plejehjemsassistenterne orlov under uddannelsen samt voksenelevløn og et tillæg, i alt ca. 24.500 kr. pr. måned. Udgangspunktet er derfor, at de ansatte som minimum bevarer deres nuværende lønniveau. Sundhed og Omsorg garanterer også, at de kan vende tilbage til afdelingen som social- og sundhedsassistenter, når de er færdige med uddannelsen.

Her i foråret skal der ske en vurdering af hver enkelt ansat, som på bagrund af kurser og praktik skal fastslå, hvor meget uddannelse vedkommende skal have for at blive social- og sundhedsassistent. Undervisningen foregår på Århus Social- og Sundhedsskole til efteråret.