TV: Århus sidste storbørnsdagplejer

Jenni Winding arbejder som dagplejer i Århus Kommune, og hun er den sidste i Århus, der har børn i alderen i 3-6 år. Om få år stopper hun, men der er ikke noget der tyder på, at ordningen fortsætter.

Jenni Winding har været storbørnsdagplejer i 20 år, og det er et arbejde, hun altid har været og stadig er glad for.

- Jeg elsker at arbejde med børn. De er så umiddelbare, fortæller hun.

Da Jenni Winding begyndte som storbørnsdagplejer for 20 år siden, var hun ikke alene. Dengang var der omkring 40 kollegaer, der også havde børn i samme alder. I dag er Jenni Winding den sidste storbørnsdagplejer i Århus Kommune, og det forstår hun ikke – for selv om det ind i mellem er hårdt arbejde, så der er rigtig mange fordele ved at have børn i små grupper.

- Vi kan gøre, som vi vil. Hvis vi er optaget af noget spændende, så kan vi trække frokosten lidt. Vi er ikke bundet af nogle skemaer, og det giver en frihed for os, siger Jenni Winding.

Blandt forældrene er der glæde over hendes arbejde, og de fremhæver især den ekstra voksen-kontakt som et stort plus.

- Der er en voksen til fire-fem børn, det vil sige, at børnene får meget mere voksen-kontakt. Der er kun en, de skal forholde sig til, og hvis der er sket et eller andet i løbet af dagen, så får vi det at vide, fortæller Lykke Kristensen, der er mor til en af børnene.

Jenni Winding stopper om få år. Hun får to nye børn efter sommer, men når de skal begynde i skole, så vil Jenni Winding på efterløn, og hun håber, at der til den tid er kommet nye kollegaer med børn fra tre til seks år.

- Forældrene er jo glade for det, og jeg håber da, at ordningen fortsætter, efter jeg er stoppet, fortæller Jenni Winding.

Det er dyrere for kommunen at have store børn i dagpleje end på institution. FOA Århus ville gerne have spurgt rådmand Bünyamin Simsek (V), om det er årsagen til, at der ikke er flere storbørnsdagplejere, men det har ikke været muligt at få en kommentar.