TV: Få busser trods gigantoverskud
Århus Kommune har fået 93 millioner kr. retur fra Århus Sporveje, og selv om selskabet sandsynligvis får overskud i fremtiden, så bliver der næsten ikke brugt penge på flere busser. Uforståeligt mener FOA Århus og de berørte pendlere.
Af: Peter Justesen
Hver morgen oplever pendlere flere forskellige steder i Århus, at busserne enten er for fyldte til, at alle kan komme med, eller at busserne simpelthen kører forbi stoppestederne, fordi der ikke er plads til flere passagerer, og det giver problemer.
- Det er en typisk hverdag for mig. Den er fuldstændig overfyldt, sagde blandt andre studerende Jonas Benjamin Pedersen fra Sabro.
- Det er rigtigt, rigtigt irriterende, og det er jo tidspilde for os, for vi har jo noget, vi skal nå. Så det håber jeg virkelig, at de gør noget ved, sagde Karina Kirstine Noer, studerende på Social- og Sundhedsskole.
Ind i mellem oplever passagererne også, at busserne er helt fyldte og kører forbi uden at standse.
Men de fyldte busser kunne undgås, hvis der blev prioriteret anderledes. Det mener blandt andet FOA Århus og mange pendlere. Der er nemlig overskud på driften hos Århus Sporveje.
I alt har selskabet oparbejdet et overskud på godt 92 millioner kr. over fire år. Penge der kunne være brugt til forbedringer af driften, men som nu bliver tilbagebetalt til Århus Kommune, og det er uforståeligt, mener blandt andet FOA Århus.
- Det er rigtig ærgerligt, at man ikke bruger pengene på at udvide driften. For det første mangler der jo åbenlyst busser i myldretiden og for det andet, så er chaufførerne enormt pressede i arbejdstiden, siger formand for FOA Århus Kirsten Normann Andersen.
Århus Byråd besluttede ved seneste budgetforlig at bruge 35 millioner kr. på indførelse af rejsekortet. Udover det, så er der afsat 30 millioner kr. til blandt andet nye endestationer, når Letbanen bliver færdig. Endelig er der afsat 3,6 millioner kr. fra fremtidige overskud til flere busser, og det er ikke meget, erkender Jan Ravn (SF), der er medlem af byrådet og Århus Kommunes repræsentant i Midttrafiks bestyrelse.
- Vi har lavet nogle meget, meget små justeringer i det seneste budgetforlig, fordi der er enighed om at afvente Letbanens opstart i 2017, inden vi vurderer, om der skal ske større ændringer af linjenettet. Det er den prioritering, vi har valgt at tage politisk, fordi det er så svært at vide, hvad der sker, når Letbanen kommer op og køre, siger Jan Ravn.
Hos FOA Århus mener Kirsten Normann Andersen, at der er brug for flere busser her og nu.
- Der er ikke nogen, der ved, hvor meget Letbanen kommer til at betyde, og det er ærgerligt, fordi kollektiv trafik er et højprofileret politisk område, og så nytter det ikke noget, at vi skal vente i årevis på trafikale løsninger, mener hun.