TV: Usikkerhed om beredskab i Århus

Århusianske brandmænd kan sagtens klare alle dagligdags hændelser, men den nye plan for beredskabet er ikke gennemtænkt, mener brandmændene. De er nervøse for beredskabet i tilfælde af en stor miljø- og naturkatastrofe eller terror. Det var et af emnerne på et landsmøde for brandmænd.

Det var Brandpersonalets klub Aarhus, der arrangerede Landsbrandmandsmødet i år, og fremtidens beredskab var et stort emne. Den nye beredskabsplan fokuserer nemlig kun på besparelser og ikke på reelle behov, og det er et problem, mener brandmændene.

- Det største problemer er, at vi ikke rigtig ved noget. Der er kommet en rapport, der er baseret på, at man har sparet nogen penge. Så i stedet for at basere det på fornuft, så virker det til, at man baserer det på noget økonomi, og det giver ikke mening, sagde tillidsrepræsentant Niels Larsen fra Århus Brandvæsen.

Brandmændene er ikke i tvivl om, at de godt kan klare de daglige udfordringer, men de er nervøse for større natur- og miljøkatastrofer samt terror, og det var også et varmt emne ved paneldiskussionen, hvor blandt andet folketingsmedlem Jonas Dahl og sektorformand Reiner Burgwald fra teknik- og service i FOA var med.

Beredskabet i Danmark er lige nu delt op i 87 beredskabsenheder og koster årligt ca. 1,6 mia. kr. Finansministeriet har besluttet, at der samlet skal spares 200 millioner kr. årligt. på landsplan, og så skal antallet af beredskabsenheder ned på maksimalt 20. Det er en udfordring, og en plan der skal tænkes godt igennem, mener sektorformand Reiner Burgwald fra teknik- og service i FOA.

- Hvis man ikke sørger for at tænke det ordentligt igennem, så man har det rette materiel, så man har det mandskab, der skal til og med de rette kompetencer, så er det borgerne, der bliver ofre i det her spil, sagde Reiner Burgwald.

- Hvis vi skal have et beredskab, der kan håndtere alle situationer, så kræver det mange ressourcer, og i takt med at vi skal spare, så vil man også svække mængden af ressourcer. Det vil på sigt gå ud over vores egen sikkerhed, og det mener jeg ikke er rimeligt, sagde Niels Larsen.

Lige nu bruger Danmark 45 euro pr. indbygger pr. år. til brandvæsnet. Efter besparelserne bliver det lavere. I Tyskland er det 48 euro, i Holland 66, i Sverige 76, i Norge 74, og endelig Finland der topper listen med 93 euro pr. indbygger pr. år.

Den nye beredskabsplan bliver vedtaget senest d. 1 januar 2016.