Debatindlæg: Voksne er vigtige på legepladserne

Socialt udsatte børn risikerer at miste vigtig voksenkontakt, fordi Århus Kommune har planer om, at byens pædagogisk ledede legepladser fremover skal være ubemandede.

Forslaget står i et nyt notat, hvor forvaltningen analyserer fritids- og ungdomsskoleområdet, og det kan få alvorlige konsekvenser for børnene og deres omgivelser, hvis det bliver gennemført.

Flere pædagogisk ledede legepladser ligger i kvarterer og bydele, hvor en del mennesker har sociale problemer, for eksempel Bispehaven, Gellerup, Rundhøj og Langkær. Legepladserne er steder, hvor udsatte børn kan få kontakt med ansvarlige voksne. Her kan børnene få støtte i hverdagen, og her kan personalet opdage, hvis der opstår problemer, som kræver, at børnene får mere hjælp.

De pædagogisk ledede legepladser er et unikt fritidstilbud, fordi det er gratis, fordi børnene blot kan møde op, uden at de og deres forældre skal lade sig registrere, og fordi der samtidig er personale.

Hvis legepladserne fremover skal være ubemandede, så vokser risikoen for, at udsatte børn og deres kvarterer får større sociale problemer, end de har i forvejen. Det kan ikke være rigtigt, at Århus Kommune vil afskaffe et tilbud, som har så stor betydning for kommunens mest sårbare børn og deres omgivelser.

Mette Fuglsig Schjødt
Formand for Pædagogisk Sektor i FOA Århus