Får du løn efter anciennitet?
Tro-og-love-erklæringen viser din anciennitet. Hvis du aldrig har udfyldt den, så kontakt din tillidsrepræsentant eller fagforeningskontoret.

Får du løn efter anciennitet?

FOA Århus har ofte sager, hvor medlemmer ikke får løn efter anciennitet, fordi de ikke har udfyldt den såkaldte ”tro-og-love-erklæring”, da de blev ansat.

Alene den sidste måned har FOA Århus haft tre sager, hvor medlemmer fik for lav en løn, fordi der manglede en ”tro-og-love-erklæring, og fagforeningen har tit den slags sager.

En af de tre aktuelle sager handler om en sosu-hjælper, der blev ansat i Aarhus Kommune i juni 2014. Her havde hun fået udleveret tro-og-love-erklæringen, der skulle vise hendes anciennitet, så hun kunne få den rigtige løn.

Men sosu-hjælperen havde aldrig udfyldt og afleveret erklæringen, fordi hun ikke præcist kunne huske, hvornår og hvor længe hun tidligere havde været ansat. Der var tale om seks forskellige ansættelser, som hun ikke havde lønsedler eller anden dokumentation for.

Sagen blev opdaget, da sosu-hjælperen kontaktede FOA Århus for at få lavet et løntjek. Fagforeningen brugte en indbetalingsoversigt fra ATP, der viste, at hun i alt havde ni og et halvt års erfaring som sosu-hjælper, før hun blev ansat i juni 2014. Og det betyder, at hun får efterbetalt ca. 65.000 kr. i kvalifikationsløn før skat.

Har du heller ikke udfyldt en ”tro-og-love-erklæring”, kan du kontakte din tillidsrepræsentant eller fagforeningskontoret.