Godt grundlag for Samsø-Århus-beslutning
En markedsundersøgelse skal klargøre, om der er behov for en hurtigfærge mellem Samsø og Århus.

Godt grundlag for Samsø-Århus-beslutning

Flere end nødvendigt har svaret på en markedsundersøgelse, der skal vise, om der er grundlag for en hurtigfærge mellem Samsø og Århus.

1127 samsinge har svaret på, hvor meget de vil benytte en hurtigfærge til Århus, hvis den kommer. Det var nødvendigt med 500 besvarelser, hvis undersøgelsen skulle være dækkende. Tunøboere – færgen vil også kunne sejle indenom her - kunder på Samsø-Hou-ruten og århusianere er også blevet spurgt, og også blandt dem har tilstrækkeligt mange svaret.

- Jeg er virkelig godt tilfreds. Vi kommer til at få en rigtig god markedsundersøgelse, siger Carsten Kruse, der er direktør for det kommunale Samsø Rederi, der i dag står for Samsø-Hou-ruten.

Det kommunale rederis skibsassistenter er FOA Århus-medlemmer ligesom Tunø-færgens skibsassistenter, og formanden for fagforeningens Teknik- og servicesektor, Bente Mikkelsen, er også glad for de mange svar.

- En god og dækkende markedsundersøgelse kan være et skridt på vejen til en hurtigfærge, som jeg tror kunne blive et godt supplement til de to eksisterende kommunale ruter. Det bliver spændende at se, hvad undersøgelsen viser, siger hun.

Besvarelserne skal nu analyseres, og resultaterne af markedsundersøgelsen bliver offentliggjort i begyndelsen af juli. Det er Samsø Kommune, Odder Kommune og Aarhus Kommune, der står bag undersøgelsen.