Flere penge til velfærd i Odder

FOA Århus glæder sig over, at budgetaftalen i Odder Kommune indeholder velfærdsforbedringer og ingen egentlige nedskæringer.

Budgetaftalen i Odder Kommune berører direkte FOAs medlemmer på to områder.

Aftalen betyder, at kommunen opretter flere pladser i Akut- og Korttidsafdelingen i Sundhedshuset. Baggrunden er, at behovet for pleje og rehabilitering vokser, fordi der bliver flere ældre.  Aftalen afsætter 1,6 mio. kr. i 2025 og fremover 3,2 mio. kr. årligt til de ekstra pladser.

Budgetaftalen vil også give Odders dagtilbud et kvalitets- og kompetenceløft. Det skal blandt andet ske ved at give pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter et kompetenceløft. Her er baggrunden, at kommunen har svært ved at rekruttere uddannede pædagoger, og samtidig stiger antallet af børn med diagnoser kraftigt, så der er behov for, at personalet har særlige kompetencer.  Budgetaftalen afsætter i 2025 2 mio. kr. til kvalitets- og kompetenceløftet.

Budgetaftalen betyder også, at Odders kommunalbestyrelse dropper truende besparelser – blandt andet på de ældres rengøring.

- Jeg er glad for, at budgetaftalen prioriterer vigtige velfærdsområder og ikke indeholder egentlige besparelser, siger FOA Århus formand Mette Fuglsig Schjødt.

Det er en samlet kommunalbestyrelse, der står bag budgetaftalen.