FOA Århus bestyrelse har fokus på FOA-fællesskaberne

Fagforeningsbestyrelsen havde 5. september møde, hvor deltagerne energisk idéudviklede og udvekslede meninger om, hvordan FOA Århus kan styrke båndene mellem fagforeningens medlemmer.

Fagforeningsbestyrelsen har som vision for FOA Århus, at ”alle faggrupper kan genfinde sig selv i stærke fællesskaber på tværs af og sammen med andre faggrupper”.

Efter dagens drøftelser er bestyrelsen tydeligt bevidst om, at et FOA-fællesskab kan være noget meget forskelligt – for eksempel en samhørighedsfølelse eller et fælles mødeforum. Det står også klart, at fællesskabet kan have mange forskellige former og størrelser – for eksempel kan det rumme alle FOA-Århus-medlemmer og alle FOA Århus-medlemmer på en arbejdsplads. Eller i andre eksempler alle fagforeningens tillidsvalgte, alle tillidsvalgte på et arbejdsområde eller præcis de tillidsrepræsentanter, som deltager i en af de TR-caféer, som fagforeningen afholder hver torsdag i lige uger, og hvor tillidsrepræsentanterne kan hente sparring og hjælp til alle faglige spørgsmål.

FOA Århus bestyrelse er nu i en proces, hvor bestyrelsen arbejder med at udvikle bud på, hvordan fagforeningen kan styrke FOA-fællesskaberne. Bestyrelsesmødet 5. september er en del af den proces, som fortsætter, og bestyrelsesmødet lavede derfor heller ingen endelige konklusioner, når det gælder FOA-fællesskaberne.

I forbindelse med bestyrelsens procesarbejde, vil bestyrelsen lægge planer for, hvordan og hvornår FOA Århus involverer tillidsvalgte og medlemmer mere konkret i at finde og udvikle de fællesskaber, der er meningsfulde. Det vil der helt sikkert blive lejlighed til at blive klogere på, når FOA Århus afholder de næste stormøder for tillidsvalgte.