Video: Stort møde for FOA Århus tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter

Temadag havde fokus på, hvordan vi modtager unge og elever, psykologisk tryghed på arbejdspladsen samt de dilemmaer, som kan opstå, når arbejdspladserne skal fastholde og rekruttere medarbejdere.

Over hundrede deltog, da FOA Århus 6. juni holdt temadag for fagforeningens tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter

Der var først fokus på, hvordan vi modtager elever og unge på arbejdspladserne, på uddannelserne og ikke mindst byder dem velkommen i FOA Århus. Deltagerne hørte desuden om ”Headspace”, der er et rådgivningstilbud til unge, som ikke trives.

Senere fortalte oplægsholder Helle Gransgaard, hvordan tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne kan bidrage til psykologisk tryghed på arbejdspladserne. Hun pegede på, at trygheden kan opstå på arbejdspladser, hvor de ansatte har respekt for hinandens fagligheder, arbejder konstruktivt med fejl, laver fælles problemløsninger samt er ærlige og udfordrer hinanden og arbejdspladsen.

Endelig arbejdede tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne med de dilemmaer, der kan opstå, når arbejdspladserne skal fastholde og rekruttere medarbejdere. Konkret diskuterede deltagerne, hvad der sker når temaer som ”flere på fuld tid”, ”mere individuelt aftalt arbejdstid ”, ”flere faglærte – færre ufaglærte” og andre aktuelle temaer møder medlemmernes og arbejdspladsernes virkelighed.

Temadagens deltagere havde også tid til hygge og socialt samvær, da de spiste deres frokost – en grillbuffet med kyllingespyd, pølser, salater og brød.