TV: 3400 tillidsrepræsentanter til stormøde

Odense var centrum, da Danmark for Velfærd onsdag samlede tusinder af tillidsfolk fra hele Danmark til stormøde. De danske fagforbund vil nemlig vise fælles front, og der blev planlagt aktiviteter over hele landet under parolen ”Stop besparelserne – sig ja til velfærden”.

Kl. var seks tidlig morgen, da i alt tre busser fyldt med til tillidsrepræsentanter fra Århus kørte mod Odense for at mødes med i alt 3400 andre tillidsrepræsentanter fra hele Danmark, og budskabet var klart.

- Regeringen har set forkert, når de vil lave skattelettelser. Vi vil hellere have velfærd, og der er næppe råd til begge dele. Hvis jeg var folketingspolitiker ville jeg lytte rigtig godt efter, hvad vi siger i dag, for vi er altså mange, og det man skal tænke på, at vi er jo kun tillidsvalgte. Alle medlemmerne er ikke med, de er jo bag ved de tillidsvalgte, så vi er mange, sagde næstformand hos FOA Århus Mette Fuglsig Schjødt.

"Danmark for Velfærd" er et nyt landsdækkende initiativ, der skal sætte gang i masser af aktiviteter rundt om i lokalområderne, og der er masser af opbakning, også i Østjylland.

På mødet blev det besluttet, at fortsætte aktiviteterne d. 7. november, sådan at der lokalt i hele Danmark bliver arrangeret forskellige demonstrationer, møder med mere under parolen ”Stop besparelserne – sig ja til velfærden”.

I Århus er der allerede planlagt flere forskellige demonstrationer d. 7 november, og Aarhus for Velfærd afholder også valgmøde for kommunalpolitikerne om aftenen d. 7. november.