Pressemeddelelse: Midttrafik skal forbedre billetkontrollørers arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet har nu givet trafikselskabet Midttrafik besked på, at selskabet skal gøre en indsats for at forbedre de århusianske billetkontrollørers arbejdsmiljø.

- Jeg er glad for, at tilsynet også vurderer, at billetkontrollørernes arbejdsmiljø er for ringe, siger FOA Århus’ formand Kirsten Normann Andersen. Fagforeningen anmeldte i november 2012 Midttrafik til Arbejdstilsynet, fordi flere billetkontrollører end tidligere var blevet udsat for vold og chikane.

Arbejdstilsynet har nu lavet en afgørelse, som siger, at Midttrafik skal ”forebygge psykiske belastninger som følge af vold ved billetkontrolarbejde”. I sin begrundelse for afgørelsen skriver tilsynet blandt andet, at ”risikoen for vold og trusler om vold i arbejdet ikke er forebygget tilstrækkeligt”, og at ”sandsynligheden for, at ansatte i billetkontrollen i Midttrafik bliver udsat for vold er meget høj.”

Samtidig får Midttrafik et påbud om ”at undersøge arbejdsulykker og tilløb hertil i billetkontrol og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. I dette arbejde skal arbejdsmiljøorganisationen inddrages.” I sin begrundelse for påbuddet vurderer Arbejdstilsynet, at Midttrafik ”ikke foretager en analyse af arbejdsulykker og tilløb hertil.”

Midttrafik skal senest i slutningen af april fortælle Arbejdstilsynet, hvordan selskabet vil løse problemerne, og hvad det har gjort for at efterkomme påbuddet.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Formanden for FOA Århus, Kirsten Normann Andersen 2631 3190