Debatindlæg: Fyrer spillerne og lader træneren blive

De to århusianere, 1. viceborgmester Rabih Azad–Ahmad og regionsrådsmedlem Bjarne Schmidt Nielsen, er også bestyrelsesmedlemmer i trafikselskabet Midttrafik, hvor de er blandt hovedpersonerne i en grotesk historie.

Der er nemlig ikke mange fodboldklubber, hvor bestyrelsen fyrer spillerne og lader træneren blive, hvis klubbens resultater er elendige. Men det er netop, hvad trafikselskabet Midttrafiks bestyrelse har gjort. Bestyrelsen har godkendt, at selskabet udliciterer den skandaleramte billetkontrol i de århusianske busser, mens ledelsen får lov at blive siddende.

Hermed afslører 1. viceborgmester Rabih Azad–Ahmad og regionsrådsmedlem Bjarne Schmidt Nielsen en underdanighed overfor embedsmændene i Midttrafiks direktion, der bør få advarselslamperne til at lyse blandt de århusianske vælgere. For i Århus Kommune og Region Midtjylland kan det jo også være nødvendigt, at embedsmændene får et politisk modspil.

Uroen i billetkontrollen begyndte, da ledelsen i marts 2010 dikterede, at kontrollørerne ikke længere måtte udvise konduite overfor børn, demente, psykisk syge, udenlandske turister og andre, som var uden gyldig busbillet eller kort, men som tydeligvis ikke bevidst snød. Nu skulle alle have en bøde.

Billetkontrollørerne advarede om, at ændringen kunne skabe en mere rå stemning i busserne.
De fik desværre ret, og kontrollørenes arbejdsmiljø blev endnu mere hektisk og belastet, da Midttrafik indførte en bonus for at kontrollere flere busser. Mere vold, chikane og flere trusler mod kontrollørerne betød, at Arbejdstilsynet gav Midttrafik et påbud om at forbedre arbejdsmiljøet.

Det hårde arbejdsmiljø skabte et højt sygefravær. Og ledelsen sendte endnu flere kontrollører hjem, da den hævdede, at de løj om, hvor mange busser de havde kontrolleret. Mens andre blev sendt hjem, fordi ledelsen påstod, at de havde misbrugt cpr-registret.
FOA Århus mener, at Midttrafik forfølger fagligt aktive og konstaterer, at både den nuværende og den tidligere tillidsrepræsentant samt arbejdsmiljørepræsentanten og flere andre fagligt aktive er blandt de fyrede og hjemsendte. Flere af dem har tidligere fortalt offentligheden om den manglende konduite og det dårlige arbejdsmiljø.

Sygefravær og tvivlsomme sager er årsagen til, at kun syv ud af de 24 oprindelige kontrollører nu arbejder, og Midttrafik har så hyret 24 G4S-vagter, som også kontrollerer billetter. Løsningen er dyr for skatteborgerne, der både skal betale penge til et privat firma og løn til de kontrollører, som Midttrafik kører fyringssager mod.

I en fodboldklub ville man udskifte træneren, hvis resultaterne var så dårlige, for her har bestyrelsesmedlemmerne ofte selv penge i klemme. I Midttrafik er det tydeligvis ikke Rabih Azad–Ahmads og Bjarne Schmidt Nielsens egne penge, som bliver spildt.

Ove Mikkelsen
Formand for Teknik- og Servicesektoren