Sidste nyt fra Bestyrelsen

Har du været syg med COVID-19 (Corona virus) og måske fået senfølger? Husk at COVID-19 bør anmeldes som arbejdsskade.

Har du været eller er du blevet smittet med Corona virus mens du var på arbejde, så er det vigtigt at du får det anmeldt som en mulig arbejdsskade hurtigst muligt. Det er din arbejdsgiver som har pligt til at anmelde arbejdsskader (ulykker), herunder smitte med COVID-19. Din læge kan også anmelde, hvis du har været udsat for smitte over længere tid (mere end 5 dage) 

Du kan selv anmelde arbejdsskaden via www.aes.dk  Kontakt din faglige afdeling for eventuelt at få hjælp til det.  

Hvis du har følger efter arbejdsskaden kan du måske få godtgørelse eller erstatning, men det vigtigste er i første omgang, at sagen bliver anmeldt og eventuelt anerkendt som en følge af dit arbejde.

Du skal især være opmærksom på senfølger efter smitte med COVID-19. Sørg for at tale med din læge om det og bliv eventuelt henvist til regionens senfølgeklinik.  Beskæftigelsesministeriet udgav allerede den 22. april 2020 vejledning omkring anmeldelse og anerkendelse af COVID-19 som en arbejdsskade. Er du i tvivl, eller har spørgsmål til dette, er du velkommen til at kontakte din afdeling, som også kan være dig behjælpelig med behandlingen af sagen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Kontakt din afdeling på telefon 46 97 12 00 eller skriv til os via Mit FOA på foa.dk

 

Arbejdsmiljøansvarlig

Sanne Johansen

Formand for Social- og Sundhedssektoren

FOA Frederikssund