Ja til fællesskab - Nej til forringelser! * Demonstration tirsdag 1. oktober

For bedre: uddannelse - job - velfærd & grøn omstilling. – Demo på Slotspladsen 1. oktober

For to år siden fik Danmark en ny regering. I det kommende folketingsår står spørgsmålet om uddannelse, job, velfærd og grøn omstilling i centrum. Derfor er en bred kreds af fagforeninger, elev- og studenter-organisationer, klimagrupper samt velfærdsforeninger gået sammen for at markere behovet for fælles løsninger og ikke forringelser af vores velfærd.

Vi indkalder til demonstration tirsdag 1. oktober ved Folketingets åbning klokken 16.30 på Christiansborg Slotsplads. FOA/KLS er en af de 22 arrangører.

”Vi vil gerne fællesskabet! Det er vigtigt at vise, at vi gerne vil vores velfærdssamfund og hinanden. Vi ønsker et samfund, hvor der er plads til, at alle kan udvikle sig, lære noget, og hvor vi hver især får chancen for at bidrage med noget positivt til samfundet. Vores velfærdssamfund skal kunne rumme os alle, uanset hvilke udfordringer og hvilken bagage vi har med os i livet.” siger Anders Peter Olesen fra 3F/BJMF.

Med demonstrationen tirsdag 1. oktober ønsker initiativtagerne at markere, at regeringen skal føre den progressive politik, som de gik til valg på. Sammen kan vi skabe et mere lige samfund med velfærd til alle. Det håber vi, politikerne vil være med til.

"At sikre fællesskabet kræver også, at vi tager ansvar for vores miljø og klima. Her er det afgørende, at vi hurtigt får sat gang i en grøn omstilling, hvor jobskabelse og naturhensyn kan gå hånd i hånd. Det handler ganske simpelt om at skabe et bæredygtigt samfund” Hans Henrik Samuelsen, GNBO.

Arrangører:

Byggefagenes Samvirke, 3F København, 3F Kastrup, 3F BJMF, 3F Frederiksborg, 3F Sømændene
FOA-SOSU, FOA/KLS, Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS). Fødevare Forbundet (NNF), PROSA, Netværket for demokrati og velfærd, Blik & Rørarbejder-forbundet - Kreds København, Stilladsarbejder København, Dansk EL-Forbund – København, HK-It, Medie & Industri Hovedstaden, Græsrøddernes netværk for bæredygtig omstilling, Socialpædagogerne Kreds Storkøbenhavn, Socialpædagogerne Kreds Nordsjælland, Erhvervsskolernes Elev-Organisation (EEO), Pædagog-studerendes Landssammenslutning (PLS), Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS)-København.

Anbefalere:

Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS), Dansk Socialrådgiverforening Region Øst. Sygeplejerstuderendes Landsammenslutning (SLS), Solidaritet eller frit fald. HK Ungdom Hovedstaden, Frederiksberg Lærerforeningen, Dansk Magisterforening Sektion Øst