5 gode råd om at løse konflikter…!
• Tal med din kollega, hvis du er uenig
• Kritisér ikke – spørg interesseret
• Sig fra, når kolleger sladrer
• Gå ikke og gem på det
• Vær ikke det tavse vidne
Om konflikter - Det er der ballede over
Når FOA-medlemmer har konflikter på arbejdspladsen, er grunden som regel:
1. Faglige uenigheder
2. Mobning /chikane
3. Personlige uoverensstemmelser
________________________________________
Derfor opstår balladen
Nedskæringer og øget arbejdspres er de hyppigste årsager til gnidninger på arbejdspladsen, især mellem ledelsen og medarbejderne.
________________________________________
Tonen er blevet hårdere
Hvert fjerde FOA-medlem oplever, at tonen er blevet hårdere på deres arbejdsplads inden for de seneste år.
________________________________________
1. Tal med din kollega, hvis du er uenig
Hvis du oplever, at en kollega løser en opgave på en uhensigtsmæssig måde, så gå direkte til hende og tal om det i stedet for at gå til en anden kollega eller lederen.
2. Kritisér ikke - spørg interesseret
I stedet for at sige 'det er da en dum måde at gøre det på', kan du spørge ind til, hvorfor vedkommende løser opgaven på netop den måde. Hun har måske en god grund, og du bliver klogere, eller måske kommer hun til at tænke over, om hun bør gøre det på en anden måde fremover.
3. Sig fra, når kolleger sladrer
Lad være med at deltage i negativ sladder om en kollega, men sig i stedet, at du ikke mener det er i orden at tale negativt om en kollega.
4. Gem ikke på det
Få det ud med det samme. Hvis man går og brænder inde med noget, man er uenig med en kollega i, kan problemet måske vokse sig større, end det var i starten.
5. Vær ikke det tavse vidne
Mange konfilkter består og udvikler sig, fordi vidnerne til konfilkterne ikke vil blande sig. Spørg, om du kan hjælpe med at løsde uenigheden, eller gå til din arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant eller leder.