Hurra - hurra - hurraynair

Arbejdsretten dømte: – JA til OK-konflikt mod RyanAir

En sympatikonflikt fra fagforbundene betyder, at medlemmer ikke må udføre arbejde for RyanAir.   - Dermed må RyanAir kigge efter andre hænder, når der skal losses kufferter i lastrummet, gøres rent på flysæderne og tankes benzin for at få et fly på vingerne.

Siden marts har RyanAir fløjet fra København til en stribe destinationer til en meget billig pris. Blandt andet på grund af usædvanligt dårlige forhold for især RyanAirs kabinepersonale.

De ansatte på selskabets vikarkontrakter må blandt andet acceptere løn-dumping, selvbetalt uddannelse, fyring uden varsel, et års prøvetid og nul løn under sygdom. Vilkår som strider mod den danske fagbevægelses krav.

Med afgørelsen i dag skal RyanAirs ansatte fremover arbejde på dansk overenskomst, så længe selskabet har base i København.

- Men efter nederlaget vil RyanAir lukke sin base i Københavns Lufthavn. Flyselskabet vil dog fortsat flyve til København, men vil ikke overnatte i lufthavnen.

Fredag 3. juli kl. 16-18 holder Luftens Helte aktivistmøde for at planlægge den kommende konflikt. Kom og deltag hos LO Hovedstaden, Svend Aukens Plads 11 på Islands Brygge. - Program og praktisk information kan findes på facebook.com/lufthelte

21 af 98 danske kommuner har besluttet ikke at flyve med RyanAir, Europas største flyselskab - med lavpriser og overenskomststridig løndumping.

Når konflikten starter fra 18. juli, vil der være faglige aktiviteter i lufthavnen, fx uddeling af flyers. Hvis du /I har lyst til at deltage, så skriv til frivillig@flyvebranchen.dk * Pressen forventes at følge konflikten tæt. Derfor er det vigtigt at vise, at vi er mange fag og brancher, som står bag kravet om overenskomst til Ryanair og støtter Flyvebranchens Personale Union.

Luftens Helte stiller op med en ’Helpdesk’, som berørte Ryanair-kunder kan henvende sig til = hjælp til at booke et fly med overenskomst til deres destination. Se mere på hjemmesiden: www.flyvebranchen.dk eller følg Luftens Helte på Facebook: facebook.com/lufthelte