Erfaring fra det private - KLS hjalp med lønindplaceringen i kommunen

Vi har fået et nyt medlem, der havde erfaring fra det private område med sig ved nyansættelse i en kommune.

Da vi modtager lønaftalen på medlemmet, er hun i første omgang kun indplaceret på grundlønstrin 14, idet hun ikke før har været ansat i kommunen eller på den kommunale overenskomst.

Hun har dog haft mange års erfaring med rengøring fra det private område forud for hendes ansættelse i kommunen. Så ved indgåelse af en lokal lønforhandling med den kommunale arbejdsgiver er der blevet aftalt, at hun får de 3+3 kvalifikationstrin som individuelle kvalifikationstrin, forud for at hun opnår henholdsvis 2 og 5 års erfaring i kommunen. Det betyder, at hun ikke automatisk vil få disse 3+3 centralt aftalte løntrin til sin tid, men til gengæld kan man sige, hun har fået dem 2 og 5 år før tid. Hendes løn stiger derfor fra at være på baggrund af løntrin 14 til nu at være på baggrund af løntrin 20. Det påvirker også hendes pension og ferietillæg samt løn under ferie og sygdom m.v. i positiv retning.

Også her kunne det svare sig for medlemmet at være medlem i den overenskomstbærende fagforening, idet det kun er overenskomstparterne, der har ret og mulighed for at forhandle / indgå aftale om lokalløn.

Her vil det ikke nytte noget at være medlem af KRIFA, Det Faglig Hus, ASE m.v.

Vores medlemmer som er ansat på en overenskomst, der er indgået med FOA, kan ikke få forhandlet løn uden om os. Og vi forhandler kun ekstra løn til vores medlemmer.

Man kan heller ikke komme flere år efter – lang tid efter man er blevet ansat - og melde sig ind og regne med, at man så kan få forhandlet løn tilbage i tid. Det er ikke anderledes, end at man ikke kan købe en bilforsikring på en bil, der er stjålet/beskadiget og derpå regne med, at forsikringsselskabet betaler for en ny bil / for at få en skade udbedret.

Men man kan altid melde sig ind, så man står bedre i evt. sager der opstår efter, at man er blevet indmeldt – ligesom man kan købe en bilforsikring til en nyindkøbt bil og få den dækket af et forsikringsselskab.

Mimi Bargejani