Forklaring på lokalløn / individuel løn

Kære medlemmer

Vi får i denne tid rigtig mange henvendelser vedr. lokalløn, Forbundet FOA har sat en større kampagne i gang med at få fokus på lokalløn, for at få sat skub i den og det med rette.

Dog oplever vi også, at der er stor forvirring omkring hvad lokalløn er for noget.

Mange af jer mener ikke, at I har fået forhandlet lokalløn på noget tidspunkt, men det er heldigvis ikke korrekt for alle.

Lokalløn/individuelt løn er et udtryk for, at der er forhandlet noget mere i løn - som ligger ud over hvad der er aftalt ved overenskomstbordet for de forskellige overenskomstperioder gennem tiden. Den del af lønnen der også kaldes for centralt aftalt løn, er det man som ansat på overenskomsten SKAL have som minimum.

Og den del er ikke til forhandling. Det drejer sig om hvilket grundlønstrin man skal være omfattet af, hvornår man skal stige ved henholdsvis 2 og 5 års ansættelse/erfaring på overenskomsten, og hvor meget man skal have i grundlønstillæg samt pensionsprocent og ferietillæg.

På vores 2 mest brugte overenskomster i KLS, der i kommunerne hedder IKKE faglært ansatte som køkken eller rengøringsmedarbejder på overenskomst nr. 4141 samt i regionen, hvor den hedder husassistenter på overenskomst nr. 34.01 er flg. aftalt centralt ved overenskomstbordet:

Grundlønstrin er trin 14

Man skal stige efter 2 års erfaring / ansættelse med 3 kvalifikations trin fra 14 – 17

Man skal stige efter 5 års erfaring / ansættelse med 3 nye kvalifikations trin fra 17-20

Grundlønstillægget, pensionsprocenten og ferietillægget er forskellige på disse to overenskomster.

(se andet sted i dette nyheds brev, hvor meget det er på og hvor meget der er steget med her pr. 01.04.22)

Alt andet som man kan se på sin lønseddel er lokalløn/individuelt løn som er enten aftalt på individuelt personniveau eller ved en forhåndsaftale, der kan dække en hel arbejdsplads, afdeling, område, kommune, en institution, plejehjem m.v.

Det er en aftale, der er indgået mellem den forhandlingsberettiget afdeling eller dennes tillidsvalgte med et forhandlingsmandat.

Lokalløn kan finde sted på mange forskellige tidspunkter, men den finder især sted ved nyansættelse af medarbejdere – hvor KLS forhandler mere i løn for dem, der er medlemmer hos os i KLS.

Ligeledes kan den også finde sted ved den årlige lønforhandling på arbejdspladsen. Vi har ret til at bede om en årlig lønforhandling, men det er ikke det samme, som at vi altid kan få en forhandling gennemført og få penge til det, vi gerne vil forhandle ekstra til jer medlemmer.

Jeg har vedhæftet 4 forskellige lønsedler til denne artikel om lokal løn (her), 2 af dem er fra KMD løn systemet og de andre 2 er fra Silkeborg løn system.

Erfaringsdatoen er vigtig at have styr på – man bør have den erfaringsdato fra den første hele måned man har været ansat som almindelig medarbejder på månedsløn – her gælder erfaringsdato fra en ansættelse i virksomhedspraktik, løntilskud eller som tilkald vikar/timelønnede ikke.

Den erfaringsdato man har er også tidspunktet for hvornår de henholdsvis 2 og 5 års erfaring gælder fra.

På alle fire lønsedler har jeg sat et X og en 0 med et 1 tal inde i, for at gøre opmærksom på hvilke dele der er hægtet op på erfaringsdatoen.

På lønseddel 1 har personen erfaringsdato 01.02.11 og lønsedlen er fra marts 2022, der er farvet med gul alt der vedr. lokalløn og her skal man vide, at de 2 kvalifikationstrin, som er trin 21-23 med baggrund i 10 års erfaring kun gælder for uafbrudt ansættelse i BUF – Børne og Ungdoms forvaltningen i Københavns kommune og er med baggrund i en forhåndsaftale fra 2007.

Lokalløn / individuelt løn kan både være kvalifikationsløn/tillæg/trin såvel som funktionsløn/tillæg/trin.

Gives det som tillæg i kroner er det årlige grundbeløb opgjort pr. 31.03.00 niveau i kommunerne for en fuldtidsstilling og under årsgrundlag kan man så se, hvor meget det er i nutids beløb om året for en fuldtidsstilling. Under månedsløn kan man se hvor meget det svare til pr. måned i forhold til ens ansættelsesbrøk.

Denne person er her ansat til 32 timer ud af en fuldtidsansættelse på 37 timer om ugen. Personen får 5 forskellige dele af lønnen som lokalløn. Hvoraf 2 af delene er løntrin og de sidste tre dele er kroen tillæg.

På lønseddel 2 er erfaringsdatoen 01.10.17, og lønsedlen er fra marts 2022. Her er erfaringsdatoen 01.10.17, og personen har ikke fået forhandlet lokalløn og er derfor kun på løntrin 17, men vil dog stige automatisk pr. 01.10.22 hvor personen opnår 5 års erfaring, og derved vil stige med 3 kvalifikations løntrin.

Der står kun under den del der hedder aftale central.

På lønseddel 3 har personen erfaringsdato 01.10.18, og lønsedlen er også fra november 18. Personen her får også kun grundlønstrin 14 og er ansat til 35 timer om ugen.

På lønseddel 4 har personen erfaringsdato 01.02.09 og lønsedlen er fra februar 22. Personen er ansat på 37 timer om ugen og får udover det centralt aftalte løntrin 20 (14 +3+3) et enkelt trin fra trin 20-21 som individuelt løn.

Der er altså stor forskel mellem hvor meget man kan have fået som individuelt løn, og også hvor meget man kan få aftalt sammen med arbejdsgiver. Der skal to til at danse tango, og der skal også to til at blive enige i, hvor meget vi kan få forhandlet som ekstra løn.

I KLS har vi iværksat en større proces for at få mere fokus på lokalløn, men det er noget der tager tid og ikke noget vi kommer igennem med for alle på en gang – så jeg må opfordre til at man væbner sig med tålmodighed og lige se på jeres lønsedler om der står, at der er forhandlet lokalløn i jeres lønsammensætning, før I sender jeres lønsedler ind til os via jeres digitale postkasse.

God Påske lige om lidt til jer alle.

Mimi Bargejani