Jule- og nytårshilsen

Kære alle

Her ved årets slutning kommer den sidste hilsen fra mig i år.

2023 har været præget af mange forskellige emner, der alle påvirker jer som medlemmer.

Vi tabte desværre slaget om fastholdelse af Stor Bededag som en helligdag. Og det på trods af at rigtig mange tog del i kampen for at bevare den. Vi afventer nu, at se hvordan I - som er i arbejde - bliver kompenseret for den inddraget helligdag fra 2024. Selve dagen er opgjort til en værdi af 0,45% af den samlede lønsum.

Krigen imellem Ukraine og Rusland samt mellem Israel og Hamas raser desværre fortsat. Og ser desværre ikke ud til at få en ende foreløbigt – hvilket er meget trist. Krig bør forbydes, og det er altid total meningsløst, når liv går til i en krig, uanset hvilken side af krigen ofrene kommer fra.

Den voldsomme inflation vi alle oplevede sidste år, er heldigvis faldet en del igen, og vi er gået i gang med at forberede os til overenskomstforhandlingerne for 2024.

Vi ved for nu, at det kun er en 2 årige periode,  men ved endnu ikke, hvad resultaterne bliver af forhandlingerne. Vi har i FOA-regi udvalgt vores krav, og disse skal udveksles med arbejdsgiverene, før selve forhandlingerne kan komme i gang.

Jeg vil - sammen med de øvrige i vores forhandlingsudvalg - gøre mit yderste for at få de bedste resultater til jer medlemmer - så I oplever en reel lønfremgang, der ikke udhules af inflation m.m.

3-parts forhandlingerne er også overstået, og der er tilført en del ekstra midler, som skal udmøntes i forbindelse med OK24. Disse ekstra midler skal også forhandles endeligt på plads, og der vil I som arbejder under døgnarbejdstidsaftalerne i enten en kommune eller i en region også være omfattet af de vilkår, der skal forberedes med midlerne fra blandt andet 3-partsaftalerne. Det bliver spændende at se, hvordan og hvor vi lander i vores forhandlinger.

I KLS planlægger vi at invitere medlemmerne til møde om resultaterne af forhandlingerne, når den er landet. Vores tillidsvalgte vil også blive inviteret til møder, således at de bliver klædt på til at informere jer ude på arbejdspladserne, om det nye der er forhandlet på plads.

FOA’s A-kasser vil fra 01.01.24 være samlet i 5 regionale afdelinger, modsat nu hvor der er tilknyttet en lokal A-kasse i de fleste afdelinger/fagforeninger under FOA. I bør alle have modtaget besked om dette i jeres digitale postkasse under MIT FOA. For KLS-medlemmerne betyder det: at jeres A-kasse i fremtiden befinder sig på Godthåbsvej 15, 2000 Frederiksberg og I altså ikke længere har en A-kasse her i Valby.

Her til slut vil jeg blot ønske alle jer, der fejrer jul: rigtig glædelig jul! Og til I andre forhåbentlig nogle dejlige fridage. Og til alle - uanset hvilke traditioner man måtte have - et rigtig godt og lykkebringende nytår.

Mimi Bargejani