Sådan beregner du din OK24-26 stigning (Silkeborg løn)

Kære alle

OK 24 er heldigvis blevet godkendt af et stort flertal af jer medlemmer, og den første OK stigning vil enten komme med april lønnen eller med maj lønnen, alt afhængig af hvor hurtigt jeres arbejdsgiver vil få det indberettet i de forskellige lønsystemer.

Herunder har jeg lavet et eksempel på hvordan man kan se/beregne om man har fået den 4% lønstigning, som man skal have i første omgang.

Man skal finde det faste beløb som man får om måned i løn før skat, det vil sige man ikke skal beregne på udbetalt ekstra tillæg, timer eller andet. Jeg har på denne lønseddel fra lønsystemet Silkeborg løn farvet beløbet med gul farve.

Den samlede løn er for nu på kr. 26.701,73 før skat og med den 4% stigning man får med virkning fra 01.04.24, vil den samlede normale løn komme op på kr. 27.769,80 – en lønfremgang på kr. 1.068,07 pr. måned før skat.

Dette nye tal kan man så gange med den næste lønprocent regulering, som jeg har skrevet om før - og som er med virkning fra den 01.10.24 m.m.

På årsbasis vil denne første lønstigning have en samlet værdi på kr. 12.816,83 før skat. Dertil skal man også tilføje værdien af pension, som for nu er på 13,4% = kr. 1.717,46 mere i pension pr. år. Igen skal der beregnes den øget værdi af ferietillægget, som er på 2,35% for nu =  12.816,83 + 1.717,46 = 14.534,29 x 0,0235 = kr. 341,56 om året, så den samlede stigning i første omgang er på kr. 14.875,85 pr. år.

St. Bededagstillægget - som udgør 0,45% af årslønnen for sidste år - vil bortfalde med maj 2024 lønnen, idet man i forhold til OK24-26 har aftalt, at man ikke fra maj 2024 længere vil få det udbetalt med lønnen måned for måned. I fremtiden vil det så komme med som et ekstra tillæg sammen med det særlige ferietillæg, som I har fået udbetalt med april lønnen.

I vil derfor første gang få det med maj 2025 lønnen, hvor jeres særlige ferie tillæg på de 1,35% i en kommune eller 1,4% i en region øges med værdien af enten 0,53%  for jer der er ansat i en kommune under en kommunal overenskomst, eller med 0,54% hvis man er ansat under en overenskomst under en region.

Mimi Bargejani