Arbejdskampe i Europa

Enhedslisten Aalborg holder sammen med 3F Aalborg møde om strejkerne og de faglige kampe i Frankrig og England under overskriften "Arbejdskampe i Europa".

Bliv klogere på de aktuelle arbejdskampe i Frankrig og England, når 3F Aalborg i samarbejde med Enhedslisten Aalborg arrangerer møde med faglige aktivister fra England og Frankrig.

Info om arrangementet

Tid: til
Sted: 3F Aalborg, Hadsundvej 184, Aalborg.
Målgruppe: Alle med interesse for arbejdskampe.

Tilmelding

OBS: Husk tilmelding på mette.pedersen@3f.dk, da der serveres mad i løbet af mødet.

Kom til møde

Vi får indtil videre besøg af fire faglige aktive fra Frankrig og England, som vil fortælle om den aktuelle situation i henholdsvis Frankrig og England.

• Phil Rowan arbejder i London Underground, tillidsrepræsentant, Transportarbejderforbundet RMT.
  • Bradley Wall er skolelærer og ansat organizer i lærerfagforeningen NASUWT i England.
  • Aurélie-Anne Thos er sygeplejerske i Toulouse, Frankrig
  • Andrew McDonald, Nottingham, er rådgiver for lærerfagforeningen NEU

Gæsterne fra udlandet taler på engelsk og vi sørger for oversættelse til dansk, og også fra dansk til engelsk.

I England har hundredtusinder af arbejdere siden juni sidste år strejket på tværs af fag for en lønstigning, der modsvarer den høje inflation på 14-15 %. Jernbanearbejdere, ambulanceførere, skolelærere og sygeplejersker bl.a. har nedlagt arbejdet i mange omgange i en til fem dage i træk.
500.000 på tværs af fag strejkede den 1. februar. Velfærdssystemerne er bogstaveligt talt ved at bryde sammen – f.eks. de offentlige hospitaler.

I Frankrig har flere millioner af arbejdere siden januar i år strejket og aktioneret for, at pensionsalderen ikke bliver sat op. Frankrigs præsident Macron ønsker en reform af hele pensionssystemet, både for dem, der har arbejdet i over 40 år, og for dem uden, der må nøjes med en slags kontanthjælp. I den forbindelse har arbejderne på elværkerne lukket op for strømmen til
dem, der ikke længere havde råd.

Vi har inviteret fire af dem, der kæmper i England og Frankrig, til Danmark for at vise dem vores solidaritet, og fordi vi er nysgerrige på, hvad der sker og om vi kan lære noget af dem. Kan man stadig vinde arbejdskampe og i så fald hvordan?

Mødet holdes i samarbejde med Netmediet Solidaritet, 3F-København og Jernbanearbejdernes Landsklub