Bekymring for fremtidens ældrepleje

Stor mangel på offentlig arbejdskraft om 10 år vil betyde forringelser for borgerne

Hvis IKKE kommunerne og regionerne sætter ind med en plan nu, vil der i 2019 – om 10 år, mangle, hvad der svarer til over halvdelen af det personale, der er ansat i dag.

Det skyldes, at gennemsnitsalderen for de offentligt ansatte på FOAs område er høj, og det gælder både Region Nordjylland samt FOA Aalborgs kommuner, Rebild, Jammerbugt, Aalborg og Vesthimmerlands Kommune.

Samtidig bliver der flere ældre og forventningerne til plejen og den service, kommuner og regioner kan tilbyde, vil sikkert være højere.

Desværre ser det ud til at undersøgelsens konklusioner kan blive virkelighed, for allerede nu må kommunerne fyre plejepersonale, dagplejere, pædagoger og pædagogmedhjælpere samt andre offentlige medarbejdere.

Det skyldes især en lammet og passiv regering, som kun har ét værktøj at bruge; skattestoppet, der holder kommunerne i et økonomisk jerngreb uden muligheder for at handle.

Du skal ikke glæde dig til at komme på plejehjem i 2019 i den nordjyske region. Her vil nemlig mangle 62% uddannede social- og sundhedsassistenter.

Uanset, hvordan man læser tallene, om det er regionsvis eller kommunevis, tegner der sig et dystert billede af en offentlig sektor, hvor der vil mangle arbejdskraft i uhyggelig grad. (Hent rapport om undersøgelse af behov for arbejdskraft samt kommunefordeling her på siden)

I FOA Aalborg har vi læst tallene for fagforeningens kommuner med stor bekymring. Billedet er det samme som den øvrige del af landet; stor mangel på arbejdskraft i 2019, altså om ti år.

FOA Aalborg følger med lige så stor bekymring kommunernes ageren i disse sparetider. For kun to år siden så det fornuftigt ud. Så kom den økonomiske krise, og det lader til, at de ældre, børnene og de syge bliver dem, der skal holde for og betale milliarder af kroner til bankpakker og støtte til erhvervslivet i form af nedskæringer i den offentlige sektor, hvor VK-regeringen og Dansk Folkeparti oven i købet har bebudet 0-vækst.

0-vækst betyder kort og godt, at kommuner og regioner ikke ansætter, men tværtimod fyrer medarbejdere. Priserne stiger stadig, og da vi har skattestop på ottende år, ser politikerne åbenbart kun én vej: Fyring af offentligt ansatte.

FOA Aalborg opfordrer til, at borgerne sætter en anden regering ind ved næste valg. Vi skal have fjernet skattestoppet, der er gift for enhver udvikling og handlekraft på det offentlige område.

Samtidig opfordrer vi kommunerne og regionen til at tænke sig godt og grundigt om. Sæt uddannelse i gang, så vi har de medarbejdere, der er nødvendige for, at borgerne kan føle sig trygge ved hjælp af professionel omsorg og pleje.

Tro ikke på en regering, der tror, at tingene løser sig af sig selv, og at teknikken kommer os til hjælp. Borgerne skal ikke vågne op til et elektronisk helvede uden mulighed for at tale med mennesker. Det er ikke værdigt i det, vi kalder en velfærdsstat.

Kristian Gaardsøe formand i FOA Aalborg