Skattestoppet

- På bekostning af faglighed og kvalitet

Af Jan Jensen, sektorformand, FOA - Fag og Arbejde, Aalborg jan.jensen@foa.dk

Skattestoppet byder kommunerne at skære i kerneopgaverne efter salamimetoden. Det drejer sig blandt andet om personlig hjælp og rengøring hos de ældre og syge borgere. Besparelserne sker på bekostning af faglighed og kvalitet, men det glemmer politikerne at oplyse om.

Der bliver barberet ind til benet – ikke kun i Aalborg Kommune, men også i andre nordjyske kommuner. Medarbejderne må endnu engang sætte farten op, da kommunen er helt nede på minutplan for at skære i de enkelte ydelser. Det kan selvsagt kun gå ud over de ældre, som ikke kan klare sig selv.

Drejer det sig eksempelvis om sårpleje og der er visiteret 15 minutter og det skæres til 12 minutter, kan besparelsen kun ske på bekostning af kvaliteten.

Derfor er det en helt urimelig situation, der først og fremmest går ud over borgerne. I anden omgang går ud det ud over medarbejderne og visitatorerne, der kommer i klemme mellem ressourcer og muligheden for at udføre opgaverne og dække borgernes behov. Et behov bliver ikke mindre af, at der skal spares kommunale kroner.

I Aalborg Kommune har der været en fornuftig holdning til, at opgaverne skal udføres af faguddannede medarbejdere. Det har vi kun ros til overs for. Investering i uddannet sundhedspersonale og kraftig beskæring i de enkelte ydelser hænger dog på ingen måde sammen. Nedskæring på tid presser de ansatte til at gå på kompromis med fagligheden og det tager FOA skarpt afstand fra.

Som fagforening må FOA Aalborg forlange nye visitationer og nye arbejdspladsvurderinger. De bebudede besparelser kræver, at der må arbejdes på helt nye måder. Vi skal fortsat løse opgaverne fagligt korrekte, siger FOA Aalborgs sektorformand Jan Jensen. I modsat fald har vi brug for en udmelding der konkret fortæller, hvor man skal gå på kompromis med faglighed og kvalitet.

FOA Aalborg mener også, at kommunalpolitikerne og regionspolitikerne må til at sige fra over for den borgerlige regering og Dansk Folkepartis afvikling af det danske velfærdssamfund. 0-vækst i den offentlige sektor – et begreb, som kun finansministeren selv tror på - fører til offentlige forringelser og betyder at opgaver og ydelser ikke bliver udført.

Et fattigere samfund!