Kvindernes Sidste Arbejdsdag - starter 1. november 2012 - vi ses  igen 3. januar
Kvindernes Sidste Arbejdsdag - starter 1. november 2012 - vi ses igen efter nytår!

1. november er kvindernes sidste arbejdsdag i år

Kvindernes Sidste Arbejdsdag er en dag, der sætter fokus på løngabet mellem mænd og kvinder: Når nu kvinder tjener 18 procent mindre end mænd, er det vel også rimeligt, at de arbejder 18 procent mindre? FOA - Fag og Arbejde, Socialpædagogerne, HK, 3F og det Nationale Ligelønsnetværk, har siden 2010 markeret Kvindernes Sidste Arbejdsdag.

Regnestykket
Det er Kvindernes Sidste Arbejdsdag 1. november. At det er netop den dag hænger sammen med, at løngabet mellem mænd og kvinder – ifølge de seneste løntal fra Danmarks Statistik (2010) – er 18 procent.
Et løngab på 18 procent betyder, at kvinder i gennemsnit tjener 18 procent mindre end mænd. Der er tale om et bruttoløngab, som ikke tager højde for, at mænd og kvinder arbejder i forskellige sektorer, brancher og har forskellige arbejdsfunktioner. Løngabet er udregnet ved at sætte timelønsforskellen mellem mænd og kvinder i forhold til kvinders gennemsnitsløn.

Løngab og uligeløn
At der er et løngab på 18 procent er ikke et udtryk for, at der er en ”uligeløn” mellem mænd og kvinder på 18 procent. Et løngab på 18 procent er snarere et udtryk for, at det, mænd laver på arbejdsmarkedet bliver aflønnet højere, end det kvinder laver på arbejdsmarkedet, udtaler Pia Pedersen, som er næstformand i FOA Aalborg.
Ifølge ligelønsloven er der alene tale om uligeløn, hvis en arbejdsgiver giver en mand og en kvinde forskellig løn for arbejde, der har samme værdi. Hvor stor uligelønnen mellem mænd og kvinder i Danmark er, findes der ikke tal for.
De mandlige kolleger kan dog tage det ganske roligt… kvindernes trussel om at blive væk resten af året er kun af symbolsk karakter, lyder det fra Pia Pedersen.

Send badebolden videre - Kvindernes sidste arbejdsdag