Finger på vej til at vælte menneske-ikon

Foto: Colourbox

Alle udfaldstruede kontaktes

I FOA Aalborg får alle medlemmer, der mister dagpengeretten et opkald. Her tilbyder FOA at holde et møde med den enkelte om deres situation og om hvad FOA kan tilbyde af vejledning.

På mødet får de først og fremmest viden om de begrænsede muligheder, de har. FOA fortæller om jobrotation og de konkrete projekter der er undervejs. En anden mulighed er hvilende fagligt medlemskab i fagforeningen. De får også viden om den særlige uddannelsesydelse og hvordan de kan få del i den. Endelig får de en forklaring på jobcenterets procedurer og hvordan de skal forholde sig i deres nye situation, når dagpengene udløber.
Nogle er berettiget til efterløn eller et senior-job, og ganske få ønsker ikke at få yderligere hjælp. Heldigvis har flere udfaldstruede medlemmer som FOA har haft kontakt til, fået et arbejde.

Uddannelse
Den snak FOAs faglige medarbejdere har med medlemmerne handler især om uddannelse. FOA spørger ind til deres uddannelsesønsker og vejleder om relevante kurser, og om hvordan de kan få en uddannelsesaftale. Der er god brug for vejledning om uddannelse, da mange medlemmer som udgangspunkt ikke er særligt indstillet på uddannelse. FOA Aalborg forsøger at vejlede, så den enkelte bliver opmærksom på den effekt uddannelse kan have på deres jobsøgning. Nogle har svært ved at overskue de mange kurser der udbydes og her kan FOA Aalborg være med til at guide dem. -I FOA Aalborg ser vi det som en nødvendig opgave, at tage de udfaldstruede medlemmer alvorligt også selvom vejledningen kan være ressourcekrævende, understreger næstformand Pia Pedersen.