Fjern det gule fradrag

Debatten om de gule fagforeninger er igen blusset op.

Det startede med, at Leif Lahn (S) foreslog, at medlemmerne af de gule ikke længere bør få fradrag for deres fagforeningskontingent, fordi der ikke er tale om rigtige fagforeninger. Selv om forslaget hurtigt blev forkastet som officiel socialdemokratisk politik, var bl.a. Bjarne Laustsen (S) hurtig til at støtte op om forslaget. Jeg må sige, at jeg helt klart støtter op om de to herrers synspunkt.

For hvorfor skal skatteborgernes penge bruges til at fylde lommerne på direktørerne for disse pengemaskiner? De har kun profit for øje og bidrager ikke til at kæmpe for lønmodtagernes løn- og arbejdsvilkår. De kæmper ikke for overenskomster, en ordentlig løn, et sundt arbejdsmiljø, gode uddannelser osv. Nej, de læner sig bare tilbage i båden og lader os, altså de RIGTIGE fagforeninger, om tage slæbet.

Bent Fodgaard, afdelingschef for Krifa i Thisted, skrev i et indlæg her i avisen, at Krifa skam er en rigtig fagforening, fordi de ”repræsenterer og arbejder for lønmodtagernes interesser.” Han forsøger at underbygge sin påstand med, at de har en masse kunder og er den fjerdestørste fagforening i Danmark. Men nu er mange kunder i butikken jo ikke nødvendigvis et udtryk for, at man gør et godt stykke arbejde for disse kunder. Når Krifa og lignende discount-forehavender har så mange kunder, skyldes det først og fremmest, at de spenderer uhyrlige summer på hele tiden at kapre flere og flere kunder – penge som rigtige fagforeninger bruger til at varetage lønmodtagernes interesser.
Og Krifas kunder er dog også langtfra tilfredse. For lige så snart de får brug for hjælp, er beskeden ofte, at Krifa desværre ikke kan hjælpe. Og hvorfor kan de ikke hjælpe? Fordi den slags koster penge, og de penge er jo øremærket til virksomhedens ejere og andelshavere, altså cheferne og direktørerne. Det er gammel lærdom, at det er en dum idé at sætte ræven til at passe høns. Men det er præcis, hvad man gør, når man lader chefer og direktører repræsentere sine lønmodtagerinteresser.

Når man fra statens side vælger at gøre det fradragsberettiget at være kunde i en af de her forretninger, sender det et fejlagtigt signal om, at man som lønmodtager rent faktisk kan forvente at få sine interesser varetaget. Og det er ikke tilfældet med de gule. Derfor skal det gule fradrag fjernes.