Lærer-lockout - hvad gør FOAs berørte medlemmer

Er du teknisk serviceleder, teknisk servicemedarbejder,skolebetjent eller pædagogmedhjælper på en skole, i en DUS eller skole fritidsordning er her vigtigt information til dig!

Hvad med FOA-medlemmer på skoleområdet?
Der er indgået forlig mellem KTO og KL, og der er indgået aftaler om fornyelse af FOAs overenskomster. Dette resultat skal nu sendes til urafstemning blandt medlemmerne.

Forhandlingerne om fornyelse af overenskomsten på skoleområdet er brudt sammen, og KL har varslet lockout af lærerne til ikrafttræden 1.april 2013. Der er også FOA medlemmer beskæftiget på skoleområdet (f.eks. skolebetjente og pædagogmedhjælpere i skolefritidsordninger) og denne information er et forsøg på at besvare spørgsmål, der måtte opstå, hvis der iværksættes konflikt mod lærerne.

Informationen tager udgangspunkt i FOAs generelle konfliktvejledning og overskrifterne er hentet herfra. Helt overordnet og generelt:

Hovedregel

FOAs medlemmer skal forholde sig neutrale under en konflikt og må ikke påtage sig andet og mere arbejde, end hvad de sædvanligt har beskæftiget sig med, ligesom sædvanligt arbejdstempo skal opretholdes. Det skal understreges, at det er vigtigt ikke at påtage sig arbejde, der er konfliktramt.

Øvrige mere specifikke retningslinjer
Forhold ved andre faggruppers eller forbunds konflikter

Afspadsering
Under andre faggruppers konflikt må pålæg om afspadsering som følge af manglende arbejdsopgaver tåles i det omfang, der er optjent ret til afspadsering og overenskomstens varslingsregler herom iagttages. Der kan ikke afspadseres på forskud.

Flytning af tjenestested
I forbindelse med andre faggruppers konflikt kan nogle institutioner blive lukket ned. Dette kan indebære, at arbejdsopgaver flyttes fra en institution til en anden. I disse situationer må medarbejdere, der ikke er omfattet af konflikten, tåle at blive overflyttet midlertidigt til en anden institution. Det er dog under forudsætning af, at der alene udføres sådanne opgaver, som er forudsat i ens ansættelse, og at der ikke er tale om konfliktramt arbejde.

Hjemsendelse
Hvis arbejdsgiver vælger at hjemsende ikke-konfliktramt personale på grund af manglende arbejdsopgaver, sker hjemsendelse med fuld løn.

Konfliktramt arbejde
Det arbejde, der skulle have været udført af de, der er omfattet af konfliktvarslet, er konfliktramt arbejde, og det er vigtigt, at dette arbejde ikke udføres. Hvis et medlem mener, at det arbejde, hun bliver pålagt at udføre, er konfliktramt, er det vigtigt at gøre arbejdsgiver opmærksom herpå. Hvis arbejdsgiver fastholder, at arbejdet skal udføres, må dette efterleves under protest og FOA skal straks inddrages.

Omlægning af tjenesten
Der er under overholdelse af overenskomsternes bestemmelser om arbejdstid adgang til under andre faggruppers konflikt at omlægge allerede bekendtgjorte tjenestelister.

Overenskomststridige arbejdsnedlæggelser
Hvis ansatte, der ikke er varslet i konflikt, nedlægger arbejdet, bliver det betragtet som en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, og forbundet vil blive indkaldt til fællesmøde efter reglerne herom.

FOA Overenskomst